Етикет: правила хорошого тону і світські манери

Дотримання етичних норм людиною в суспільстві завжди визначає його як високоморальної індивіда з моральними принципами, поважає себе і оточуючих. Але тільки знання і дотримання правил етикету роблять чоловіка справжнім джентльменом, а жінку – справжньою леді.

Для чого потрібен?

Щоб розібратися в необхідності такого явища, як етикет, варто дати цьому поняттю визначення, відрізняючи його від поняття етики. Етикет – це звід правил, яких необхідно дотримуватися в суспільстві, вміння вести себе належно в тому чи іншому випадку.

Вперше слово «етикет» виникло у Франції при королі Людовику XIV. На одному зі світських заходів гості отримали невеликі картки (етикетки), в яких були викладені перші в історії прописні правила того, як слід триматися в суспільстві.

Таке нововведення не могло залишитися непоміченим. Протягом тривалого часу і донині звід правил незмінно зростає, додаються цілі глави і параграфи, які покликані регламентувати поведінку людини у всіх сферах діяльності.

Останні сучасні розробки в області етикету пов'язані з нормами спілкування в інтернет-просторі. Це важлива тема, так як вседозволеність і знеособлення в мережі тягне за собою розхлябаність і деградацію суспільства і кожної людини окремо.

Поняття етикет і етика часто прирівнюють та узагальнюють. Це неправильно. Якщо етикет – це чіткі закони, коли людину можна точно оцінити, зробити висновок про те, чи знайомий він з хорошими манерами чи ні, то етика – це внутрішні моральні установки, якими слід той або інший суб'єкт, покладаючись на власну інтуїцію, а так само ступінь вихованості та розсудливості.

Етикет у всіх загальний, незмінний і існує апріорі, етика – приховані і потаємні риси характеру людини. У всіх свої норми етики. Вони залежать від соціального стану, від тих моделей поведінки і побудови відносин, які закладені в сім'ї, від освітнього процесу в школі, від кола друзів і знайомих, від особистих якостей і характеру людини.

Можна бути високоморальною людиною і великим моралистом, але зовсім не знати правил етикету, а можна дотримуватися всі закони пристойності, але бути егоїстичною, жадібною і поганим людиною.

Зрозуміло, правила етикету створювалися за умови дотримання етичних норм. Адже історично саме моральність, благородство і чеснота були мірилом доброго і злого початку в людині.

Так чи інакше, щоб добитися в житті успіху, вміти подати себе з кращого боку, впевнено почувати себе в будь-якому суспільстві, у будь-якій ситуації, варто навчитися всім правилам хорошого тону і незмінно їх дотримуватися. Етикет охопила всі сфери життєдіяльності людини, тому важливо знати, що ваші партнери, опоненти, колеги, друзі і родичі, знайомі з законами пристойності і оцінять ваше вміння триматися на людях і в інтимній обстановці.

Види

Не слід дивуватися тому, що багато правил можна зустріти, наприклад, як в загальногромадянський етикет, так і у військовому або діловому. Багато установки є спільними для всіх сторін життя, тому дублюються. Варто виділити наступні види етикету:

  • Загальногромадянський. Звід правил, встановлений загальногромадянський етикет, регламентує норми поведінки для всіх громадян без винятку в повсякденному житті. Ними керуються при знаходженні в громадських місцях, при зверненні за допомогою до незнайомої людини, під час поїздки на громадському транспорті і так далі.
  • Світський. Ознайомитися з правилами світського етикету варто тим, кому належить поява в суспільстві, об'єднаному яким-небудь подією або запрошенням господарів заходу. Сюди входять закони вітання, знайомства, представлення гостей один одному, вираження вдячності організаторам вечора, правила хорошого тону за столом, доречність того чи іншого наряду та інші.
  • Придворний. Той, кому пощастило з'явитися при дворі монарха (наприклад, опинитися в суспільстві королеви Англії), зобов'язаний знати «від і до» правила хороших манер при королівському дворі. Один з головних законів під час прийому у Єлизавети II – говорити тільки тоді, коли запитує сама королева.
  • Військовий. Звід правил, який чітко регламентує дотримання субординації в армії, включає в себе норми поведінки військовослужбовців в усіх можливих ситуаціях.
  • Діловий. Важливий для вивчення блок правил, який допоможе будь-якому побудувати кар'єру, стати надійним партнером і успішним бізнесменом.
  • Релігійний. Мало виражати повагу до церкви і віри, необхідно знати, як вести себе в храмі, як звертатися до священнослужителів, як вести себе на ритуалах.
  • Сімейний. Всередині кожної клітинки суспільства повинні дотримуватися закони сімейного етикету. Завдяки дотриманню норм можна запобігти більшість сімейних сварок, а внаслідок – розлучень.

Існує безліч інших видів етикету. Деякі давно відійшли в минуле, наприклад, лицарський, а такі як придворний або бальний на грані того, щоб піти в історію. Сучасний світ дуже мінливий, стрімкий, постійно вводяться нові поняття, відбуваються явища, які потребують врегулювання, ув'язнення в рамки.

Функції

Закон з боку держави не може створити необхідні рамки для врегулювання всіх сторін життя людини. Цю функцію на себе беруть норми етикету.

Всі правила спрямовані на досягнення успіху у всіх сферах життя людини і покликані допомогти індивіду звернути ситуацію в потрібне русло, створити сприятливе враження про себе, привернути співрозмовника, влитися в будь-яке суспільство.

Таким чином, можна виділити основні функції етикету як науки:

  • Функція встановлення контакту. Правильне вітання і знайомство допоможе розташувати до себе людину з перших секунд. Після грамотного початку русло бесіди приймає вірний напрямок і грає на руку протягом усього періоду взаємин. Задати вірний тон допоможе дотримання правил етикету.
  • Функція вироблення навички ведення бесіди та підтримання невербального контакту. Світська бесіда – обов'язковий атрибут будь-якого офіційного та неофіційного заходи. З появою віртуального спілкування сучасна людина втрачає навички підтримки розмови, забуває про контроль своїх жестів і міміки. Для тих, хто відчуває невпевненість у даному аспекті, рекомендується тренуватися перед дзеркалом, більше читати художньої літератури, намагатися переказати сюжет оповідання.

Використовуйте диктофон, щоб послухати свою розповідь з боку – оцінка власних сил допоможе удосконалюватися в мистецтві ведення бесіди.

  • Прояв чемного, ввічливого ставлення до оточуючих людей. Існує приказка: «Ввічливість – краща зброя злодія». Не варто сприймати його буквально, але слід взяти на озброєння. Людині, проявляющему повагу до оточуючих і пошану до старших, завжди з радістю йдуть назустріч, йому намагаються допомогти, багато чого прощають.
  • Функція регулювання поведінки людей. Ця функція одна з найважливіших, адже вона не відноситься до конкретного індивіда, вона допомагає стримувати в рамках етичних норм все суспільство в цілому. Дотримуючись норми етикету, людина стає передбачуваним, з ним простіше мати справу, його реакції цілком зрозумілі.
  • Етикет допомагає в профілактиці конфліктів. Одним з основних критеріїв дотримання правил пристойності є здатність контролювати свої емоції. Найчастіше сварки і розбіжності можливо залагодити мирним шляхом, дотримуючись норм етикету.

Таким чином, етикет спрямований на створення високоморального, високоорганізованого, інтелектуального суспільства. Дотримання або недотримання правил цього явища допомагає оцінювати людину в певних великих межах.

Вища світське суспільство не допустить індивіда, який нехтує нормами хорошого тону, чиї манери не відповідають загальноприйнятим стандартам.

Принципи

Фундаментом або скелетом етикету є принципи, на яких створювалися всі норми поведінки. Окремі правила, що регламентують, наприклад, коректне звернення до старших або хороші манери за столом, як би нанизуються на цей кістяк, вносять конкретику і вказують на єдино вірний варіант.

Саме основа етикету тісно пов'язана з поняттям етики та моральності. Виходячи з цього твердження, можна виділити головні принципи явища:

  • Гуманізм і людяність. Сутність поняття «людяність» полягає в тому, що кожна людина повинна ставитися до оточуючих так, як він хотів би, щоб ставилися до нього. Головна ідея, яку несе в собі явище «гуманізм» – це свобода вибору людини, свобода дій, можливість розвиватися і обирати свій шлях розвитку, реалізація своїх цілей. Це твердження означає, що ніхто не може перешкоджати особистості в розпорядженні своїм життям. Варто внести ремарку: свободи людини обмежуються кримінальним і цивільним кодексом.
  • Толерантність. Це поняття за змістом близьке до поняття «гуманізму». Толерантність – це терпимість до чужих: світогляду, релігійних пристрастям, зовнішнього вигляду, фізичних особливостей, способу життя. Не варто порівнювати це поняття з байдужістю. Можна проявляти участь в житті і ситуації іншої людини, але залишатися толерантним.
  • Принцип контролю над естетичною привабливістю дій. Завжди необхідно стежити за своїми жестами і мімікою. Розкута хода, розмахування руками під час розмови, провокуюча поза або непристойні жести можуть бути розцінені як неповага до оточуючих чи відсутність належного виховання. Справжня леді або джентльмен завжди, що називається, «тримають себе в руках», не дозволяючи себе дискредитувати недоречними рухами.

До речі, деякі жести в тій чи іншій країні можуть відрізнятися. Наприклад, звичний в Росії знак заперечення – ритмічні повороти головою вліво-вправо, в Болгарії має протилежне значення – так болгари погоджуються один з одним. Це ще один привід відмовитися від яскраво забарвлених невербальних способів передачі інформації.

  • Принцип традицій і звичаїв. Норми етикету в різних країнах можуть відрізнятися в залежності від традицій, релігії або історичного минулого країни. Таким чином, звернення до дівчини у Франції звучить як «мадемуазель», до більш старшим жінкам – «мадам», тоді як в Англії – «міс» і «місіс» відповідно. Крім того, існують більш глибокі відмінності між етикетом різних країн. Наприклад, етикет мусульманських держав дуже сильно прив'язаний до релігійних особливостей народу.
  • Принцип скромності, ввічливості і тактовності. Скромність – найкраща прикраса людини. Не варто плутати це поняття з сором'язливістю. Впевнена в собі людина не кричить про свої достоїнства в суспільстві, однак знає собі ціну і дотримується принцип скромності. Ввічлива, тактовна людина ніколи не образить іншу, завжди знайде спосіб зробити зауваження так, щоб не зачепити почуттів людини, ніколи не буде коментувати чиєсь поведінку на людях, не дозволить собі давати оцінку чиїхось дій або словами.
  • Всі дії повинні бути узгодженими обставинами. Іноді в тій чи іншій ситуації знань про те, як правильно вчинити, не вистачає. У цьому випадку варто керуватися здоровим глуздом.

Слід чинити так, щоб не поставити в незручне і непросте становище інших людей. Насамперед, варто піклуватися про благополуччя оточуючих, ставлячи особисті інтереси на другий план.

Основні поняття

Етикет – це дуже широке поняття, що включає в себе різні аспекти і сторони поведінки людини. В основу поняття входять багато складові етикету.

Мовний або вербальний етикет

У будь-якому суспільстві слід стежити за своєю мовою. Не тільки зміст має відповідати загальноприйнятим нормам, але і тембр, інтонація, швидкість, тон мови відіграють важливу роль.

Викладайте свої думки чітко, не розтягуйте, але і не тараторьте. Співрозмовник повинен змогти розібрати всі слова, вловити сенс сказаного. Спокійна і впевнена інтонація сприяє розвитку бесіди, зміцненню взаємин.

Необхідно стежити за вживанням слів-паразитів, уникати сленгових виразів в нових компаніях, вони можуть бути не всім зрозумілі, до того ж носять неформальний характер.

Навичок вербального етикету можна навчитися. Для тренування знадобиться секундомір і будь-який предмет (гребінець, ножиці, цукорниця). Увімкніть таймер, далі протягом трьох хвилин розповідайте про обраному предметі. Стежте, щоб думки не повторювалися, дотримуйтесь основні закони мовного етикету.

Як тільки розповідь буде з легкістю даватися і тривати не менше трьох хвилин, збільшуйте тривалість до п'яти хвилин і так далі. До такої тренуванні непогано додати диктофон, щоб прослуховувати свій монолог, оцінюючи його зміст, свій голос (тон і тембр). Виконання таких нехитрих дій регулярно дозволить оволодіти культурою мовлення. Тепер про що б не йшла мова, можна говорити досить довго, а головне, цікаво для оточуючих.

Щодо оповідача слухач також повинен виконувати ряд вимог. По-перше, ні в якому разі не можна перебивати того, хто говорить. Це демонстрація неповаги. Важливо задати декілька уточнюючих питань після завершення фрази співрозмовника, щоб показати свою зацікавленість і участь.

Ніколи не можна коментувати когось або чиїсь дії з негативним підтекстом. Завжди пам'ятайте про найважливіші функції етикету – гуманізм і толерантність, а також про тактовності і ввічливості. Навіть якщо були зачеплені особисті почуття, слід промовчати і по можливості просто припинити спілкування з кривдником.

Невербальний етикет

Невербальна комунікація – це спілкування за допомогою мови тіла, міміки. Завжди дуже важливо слідкувати за своїми жестами і виразом обличчя.

В будь-якому поважному товаристві не прийнято розхитаність в рухах. Поза повинна бути стриманою, не вульгарною. Ведучи бесіду, не слід сильно жестикулювати руками. Особливо впадає в очі, коли хтось за столом розмахує приладами під час розмови. Така поведінка розцінюється як верх непристойності.

Занадто емоційно міміка виражена вважається недоречним в суспільстві. Наприклад, не варто широко відкривати рот від подиву. Погляд повинен бути спрямований у бік співрозмовника, при розмові бажано дивитися йому в очі або на перенісся.

Етикетна проксемика

Проксемика займається вивченням просторової і тимчасової знакової системи в суспільстві. У різних країнах з урахуванням особливостей традицій, релігії можна говорити про різний рівень комфорту при посяганні на особистий простір, але є загальноприйняті норми.

Завжди пам'ятайте про дистанції. Оптимальна відстань між співрозмовниками – 1 метр. Вторгнення в особистий простір може викликати неприязнь і, як наслідок, припинення спілкування між людьми. Сюди ж відносяться і дотику.

Допустимим вважається рукостискання під час зустрічі або знайомства за умови, що ініціатором виступає жінка або старший за рангом або віком.

До этикетной проксеміки також відносять і правила, що регламентують, наприклад, місце того чи іншого гостя в хаті за столом. Так, господарі займають місце на чолі столу, почесний гість – по праву руку від господаря, молодші та діти – в дальньому кутку.

Етикетна атрибутика

Світ речей займає не останнє місце в етикеті. В цей розділ можна включити такі явища, як сервіровка столу, вміння володіти столовими приладами правильно, доречний вибір наряду до того чи іншого випадку, знання про те, як правильно підписати листівку або вручити подарунок, піднести квіти.

Правила спілкування

Правила спілкування зазвичай залежать від ситуації, але основні постулати – загальні для всіх і кожного, тому в процесі створення этикетного зводу правил були розроблені мовленнєві формули. Вони покликані стати стандартом того, як правильно вести розмову з тим або іншою людиною.

Перш ніж перейти безпосередньо до мовних формулах, слід визначити структуру і типи спілкування. Таким чином, воно ділиться на:

  • усне (говоріння, слухання);
  • письмове: (письмо, читання).

Усне і письмове спілкування відрізняється виглядом подачі, способом сприймати інформацію.

Під час особистої розмови інформаційне поле створюється на очах, у оратора є можливість використовувати тембр, інтонацію, міміку і жести під час бесіди, він активно працює своїм голосом.

Лист дозволяє оповідачеві більше часу приділити відбору точних мовних засобів, підібрати потрібні слова, точно стежити за ниткою оповіді, а також дає можливість виправляти і редагувати написане.

Лист або розмова, в тому числі телефонний, можна поділити на певні стадії:

  • початок взаємин (привітання, знайомство);
  • основна частина бесіди;
  • завершення розмови, підведення підсумків і прощання.

Від того, як пройшов перший етап, можна судити про подальший розвиток бесіди та відносин у цілому. На допомогу у створенні сприятливого образу приходить етикет. Його правилами регламентується порядок черговості вітання:

  • молодший за віком, службового чину або рангу перший вітається зі старшим;
  • джентльмен вітає даму;
  • молода дівчина – чоловіка старше себе;
  • самотня дама перша вітає подружню пару;
  • коли зустрічаються дві пари, перші вітаються один з одним жінки, потім чоловіки з жінками, і тільки потім чоловіки обмінюються рукостисканнями;
  • під час телефонної розмови першим вітає той, хто додзвонився;
  • лист завжди починається зі слів привітання.

Щоб правильно привітатися з людиною, слід керуватися відповідною в конкретній ситуації мовленнєвої формулою:

  • «Привіт! » – універсальний варіант для привітання;
  • «Добрий день», «добрий вечір», «доброго ранку» – залежить від часу доби, також вважається універсальним;
  • «Привіт! » – неформальне привітання, підходить для зустрічі старих знайомих, друзів;
  • «Здоров'я бажаю! » – специфічна мовленнєва формула, що використовується у військовому етикеті.

Крім вербальних способів привітання існують невербальні прийоми, які активно застосовуються в світському суспільстві:

  • кивок головою (використовують переважно жінки);
  • чоловіки піднімають капелюха на знак вітання, якщо знайомий чоловік проходить повз в декількох метрах;
  • на балах і в придворному етикеті дами роблять реверанс при зустрічі або новому знайомстві;
  • чоловіки цілують руку дамі або обмінюються рукостисканнями;
  • близькі люди цілують один одного в щоку.

Етап знайомства дуже важливий і вимагає ретельної підготовки. Краще, якщо незнайомців представить один одному, наприклад, господар святкового заходу або спільний товариш. Деякий час назад вважалося непристойним як для чоловіка, так і для жінки проявляти ініціативу, знайомлячись самостійно. Однак часи змінюються, перша дама може почати розмову і представитися.

Так чи інакше, існує певний порядок, яким за правилами етикету дотримуються в момент знайомства:

  • першим жінці видається чоловік;
  • жінка представляється першою, якщо відбувається знайомство з чоловіком або жінкою старше її;
  • самотній чоловік завжди першим представляється подружній парі або групі людей.

Якщо стоїть завдання уявити двох незнайомців один одному, існує наступна черговість:

  • даму першої представляють чоловіка, вона в свою чергу приймає рішення, подавати чи не подавати руку;
  • першим представляють старшого за віком або службовим положенням того, хто молодше;
  • господар будинку, організатор вечора, являє новачка всієї компанії, називаючи його ім'я першим;
  • під час подання родича першим називають ступінь споріднення, потім ім'я («Знайомтеся, моя племінниця Ольга»);
  • представляючи свого друга своїм батькам, першим називають ім'я приятеля;
  • знайомлячи ровесників, першим називають більш близького друга.

Щоб уявити двох людей один одному, слід вибрати підходящий момент, таким чином, не варто переривати бесіду одного з них. Не варто підводити двох незнайомців один одному і пропонувати їм познайомитися самостійно. Такий жест розцінюється як верх непристойності.

Представляючись самостійно, або в момент, коли гостя являє господар, не слід сидіти на стільці, необхідно встати й привітати нового знайомого. Виняток складають літні люди, яким дозволено залишатися на своєму місці.

Після подання новим знайомим слід сказати один одному: «Дуже радий зустрічі! » або «Приємно познайомитися! ». Знайомство може бути скріплено рукостисканням, але допускається і звичайний кивок головою, легкий уклін.

Після привітання першого знайомства жінка або старший за віком може почати бесіду. Треба її підтримати. У правилах етикету існують теми, яких треба уникати в світському суспільстві і при першому знайомстві – це політика і релігія. Не варто категорично висловлювати свої думки і затівати суперечку. Необхідно дотримуватися принципу гуманізму та толерантності.

Після закінчення заходу варто попрощатися з новим знайомим, ще раз висловити задоволення від зустрічі, надію про швидкої нової. Прощання також може супроводжуватися рукостисканням, зі старим другом або родичем допускається обмін обіймами або поцілунками у щоку.

Загальні правила відвідування світських заходів або свят з нагоди дня народження, іменин, Нового року та інших припускають наступні аспекти:

  • Пунктуальність. Дуже важливо на будь-яку зустріч приходити точно в призначений час. Не варто приходити завчасно, так як господарі можуть бути не готові, і це може поставити їх у скрутне становище. Спізнюватися тим більше неприпустимо. У разі форс-мажору слід попередньо зателефонувати і обговорити точний час прибуття.
  • Зовнішній вигляд повинен відповідати заходу.
  • Відвідуючи заходи, в якому очікується застілля, не варто приходити з порожніми руками. Слід принести печиво, тістечка або цукерки і вручити їх господині. Господиня ж повинна поставити на стіл частування.
  • Увійшовши в кімнату, в якій вже за столом зібралися гості, необхідно привітати всіх разом, окинути кожного гостя поглядом, посміхнутися.
  • Сідаючи за стіл, ще раз привітати сусідів по ліву і праву руку.
  • Не варто бажати присутніх приємного апетиту, цей вираз вважається непристойним у світських колах.
  • В кінці вечора подякувати господиню, дати позитивну оцінку її кулінарним здібностям і вечора в цілому.

Слід окремо виділити закони етикету, які стосуються телефонних переговорів. Особливо важливо дотримуватися правил під час ділових дзвінків або дзвінків малознайомим і зовсім незнайомим людям. Великі фірми для своїх співробітників розробляють стандарти, які працівник неухильно виконує кожен день у своїй роботі. Так керівництво компанії створює в очах своїх клієнтів необхідний імідж і авторитет.

Незалежно від того, хто приймає або здійснює дзвінки – держслужбовець, комерційний співробітник або дзвінок носить виключно світський характер, – основами телефонних переговорів служать такі правила:

  1. Здійснювати телефонні дзвінки слід з 9: 00 до 21: 00.
  2. Необхідно обов'язково привітати людини, представитися. Якщо телефонний дзвінок носить діловий характер, обов'язково назвати свої регалії.
  3. Поцікавитися у співрозмовника, чи зручно йому розмовляти.
  4. Назвати мету дзвінка, задати питання.
  5. Після того як тема дзвінка вичерпана, потрібно подякувати за відповідь і попрощатися.

У разі відповіді на телефонний дзвінок потрібно привітати абонента, якщо він себе не назвав, уточнити, як до нього можна звертатися, відповісти на питання і попрощатися. Існують правила етикету відповіді на вхідний виклик для співробітників фірм і організацій. Працівнику слід привітатися, озвучити назву компанії, свою посаду, прізвище та ім'я. Далі поставити запитання: «Чим я можу вам допомогти? » або альтернативні варіанти, які пропонує роботодавець.

Вимоги до листа перегукуються з етапами ведення звичайної бесіди: привітання зі зверненням по імені, основна думка, викладена в темі листа, прощання і підпис. Підпис в особистому листі, як правило, носить інтимний характер, в діловому – офіційний, з перерахуванням регалій, прізвища, імені та по батькові.

Розмова – це самий надійний спосіб донесення інформації. Під час бесіди можна дізнатися думку і бік опонента, створити домовленості, намалювати для себе особистісний портрет співрозмовника, дізнатися, що рухає людиною під час прийняття тих чи інших рішень, і, що важливо, отримати задоволення і задоволення від приємного проведення часу.

Можна виділити два основних типи розмови:

  • діловий;
  • світський.

Перший тип спілкування передбачає суворе дотримання всіх норм і правил ділового етикету. В бізнес-середовищі є обов'язковим дотримуватися зводу цих правил, щоб відносини між партнерами та колегами були напрочуд передбачуваними. Кожен дорожить своїм часом, грошима та репутацією.

Основні закони ділового спілкування:

  • Пунктуальність або тайм-менеджмент. У поняття ділової пунктуальності входить не тільки факт прибуття на зустріч у призначений час. Дотримання часових рамок виконання договору, здійснення дзвінка в обумовлені терміни виконання роботи працівником за певний час, вміння коротко і чітко формулювати свої думки – так само відносяться до явища пунктуальності.

Щоб не потрапити в незручну ситуацію, пов'язану з порушенням тимчасових домовленостей, співробітник будь-якого рівня повинен осягнути науку про планування свого трудового дня. Цим займається тайм-менеджмент.

  • Ставлення до праці. Для успішного ведення бізнесу та просування по кар'єрних сходах слід сумлінно ставитися до своєї роботи, мінімізувати відсоток помилок. Не слід часто робити перерви на чай, затримуватися з обіду, відволікатися на особисті дзвінки, розмовляти з колегами на абстрактні теми.
  • Комерційна таємниця. Всі фінансові операції та умови договорів з контрагентами є закритою інформацією. Працівники зобов'язані не розповсюджувати ці відомості. В даний час умова збереження комерційної таємниці включено в пункти трудового договору. За поширення інформації, що відноситься до комерційної таємниці, до співробітнику організації можуть бути застосовані штрафні та адміністративні санкції.
  • Дрес-код. Діловий стиль одягу – обов'язкова умова успішного співробітництва і робочого процесу. Вибір відповідного костюма змушує людину дотримуватися рамки пристойності, прийняті в суспільстві, створює певний імідж, змушує оточуючих бачити в людині професіонала.

Не варто забувати, що кожен працівник – це обличчя компанії, тому важливо, щоб кожен працівник виглядав охайно, презентабельно і в контексті ділового стилю.

  • Робочий стіл. На столі працівника та керівника будь-якого рангу повинен бути порядок. Кожен документ повинен знаходитися на своєму місці, мати акуратний вигляд. Це необхідно для того, щоб співробітник міг завжди швидко знайти необхідну інформацію і передати її за запитом колегам або партнерам. У великих організаціях існують прописні правила про те, які предмети повинні знаходитись на столі, а також на яких місцях лежати.
  • Субординація. Не можна проявляти панібратство щодо своїх колег, а тим більш старших за віком і службовому становищу. Положення конкретного індивідуума зумовлено перебуванням його на певному щаблі ієрархії. Таким чином, роздавати службові завдання свого керівника співробітник не може. Однак зворотний процес сприймається всіма як належне.
  • Взаємна ввічливість і тактовність у вирішенні спірних питань. Важливо вміти аргументувати свої висновки, усі висловлення повинні мати конкретний характер, слова не суперечити один одному. У момент вирішення спорів або конфліктних ситуацій не допускається ображати почуття та особистість опонента, необхідно навчитися правильно приймати перемогу або поразку.
  • Грамотно відстоювати свою позицію – важливий навик у веденні ділових переговорів і робочого процесу в цілому. Щоб розмова вийшла конструктивною, не постраждав імідж людини і компанії, слід заздалегідь готуватися до зустрічі з партнером.Щоб дотримати всі норми етикету і не втратити самовладання, варто виписати основні тези, доказів та обґрунтування, які допоможуть відстояти точку зору. Слід подумати, яку аргументацію може призвести контрагент, щоб бути готовим до відповіді.

Так, етикет дає можливість зробити відносини передбачуваними, адже велика частина доводів може дискредитувати одного з партнерів. Однак мало хто готовий висувати подібні аргументи і переривати партнерські відносини.

  • Проведення нарад, заходів. Збираючи нараду, організатор зобов'язаний подати мета подібного заходу. По можливості вказати головні тези і основні питання, які будуть обговорюватися. Таким чином, запрошені працівники зобов'язані підготувати відповіді і необхідні дані. Крім того, не можна забувати про тайм-менеджменті. Обов'язкова умова – встановлення чітких часових рамок проведення наради.

Приклад ділового листа, що вказує на необхідність наради:

«Добрий день, колеги!

Сьогодні, 03.02.2018, відбудеться нарада в кабінеті директора. Буде обговорюватися питання плинності кадрів і варіанти виправлення ситуації. Прошу відділ кадрів підготувати необхідні цифри і звіти, начальників відділів – список вимог до кандидатів, HR – способи регулювання плинності кадрів.

Час проведення наради – 14: 00 – 15: 30.

З повагою,

директор ТОВ «Менеджер»

Іванов Іван Іванович»

Беручи до уваги всі перераховані вище основи ділового етикету, співробітник з легкістю отримає хорошу характеристику, а отже, доб'ється підвищення по службі.

Світська бесіда має менш офіційний характер. Особливо це виявляється в спілкуванні з близькими друзями і родичами. Проте основи залишаються незмінними – пунктуальність, ввічливість і тактовність, повага до старших, скромність і людяність.

Як правильно одягатися?

Одяг має величезний вплив на оцінку людини в суспільстві, і на те, як сам індивідуум відчуває себе. Щоб досягти гармонії в цих іпостасях, слід знати наступне: наряд повинен бути доречний, охайний, в ньому повинні бути відсутніми вульгарні елементи, він повинен бути зручний і строго відповідати випадку.

Повсякденний одяг не повинна провокувати публіку, головне її завдання – бути охайним та зручним. Тоді як для походу в ресторан жінці правильно підібрати вечірнє плаття коктейльне, а чоловікові надіти костюм.

Часто буває, що на запрошення листівки на світський захід можна побачити приписку: «Dress-kode Black Tie». Таке повідомлення зобов'язує з'явитися чоловіка в смокінгу (або костюмі чорного кольору), а жінці – у довгій вечірній сукні темного кольору.

У виборі одягу слід суворо дотримуватися специфіки заходу, пори року, конкретної погоди, часу доби.

Необхідно запам'ятати: спортивний костюм доречний лише для спортзалу або чисто спортивних заходів на свіжому повітрі, туфлі на підборах і міні-спідницю не надягають на пікнік, купальник можна носити виключно на пляжі.

Окремо варто сказати про макіяж. У денний час доби жінці не слід яскраво фарбуватися, необхідно підбирати декоративну косметику природних тонів. Вечірній вихід дозволяє нанести будь-яку помаду і блискучі тіні.

Поведінка в громадських місцях

Хороші манери в громадських місцях ґрунтуються на принципі: не створювати труднощів і незручностей оточуючим. Завжди необхідно замислюватися про благополуччя сторонніх людей, а якщо по необережності які-небудь дії торкнулися чиїсь почуття або фізично перешкодили сторонній людині, обов'язково слід вибачитися.

У громадських місцях не розмовляють і не сміються голосно, не розмахують руками, не намагаються пролізти без черги, не вступають в суперечки та суперечки з незнайомими людьми.

Іноді доводиться звертатися до сторонній людині за допомогою. У цьому випадку не варто привертати його увагу до фрази «жінка! » або «чоловік! » слід підійти до людини і поцікавитися: «Вибачте, будь ласка, ви не могли б мені допомогти? ». Далі необхідно викласти суть питання. Дана мовна формула універсальна для чоловіків і жінок, а таке швидкоплинне спілкування не вимагає подання і особистого знайомства.

Не слід приймати їжу на ходу, а також у громадських місцях, не передбачених для цього. Є ймовірність вдавитися або забруднити оточуючих. Палити в громадських місцях заборонено не тільки державним законом, але і правилами етикету. Непристойно показувати пальцем і обговорювати перехожих. У громадському транспорті слід поступатися місцем старшим, інвалідам та пасажирам з дітьми.

Національні особливості

Загальноприйнятий звід правил етикету вважається міжнародним. Його дотримуються європейські країни, США, Росія та інші. Однак деякі правила можуть розрізнятися у зв'язку з власними традиціями, історією та культурою.

Особливо ці відмінності помітні з просуванням на схід. Більшість східних країн сповідують іслам чи буддизм. Обидві релігії мають сильний вплив на світське життя проживаючих там людей.

Мусульманським зразком хороших манер є прописні істини Корану. Релігія закликає кожного її носія бути скромним, благодійним, чуйним, працьовитим, побоюватися розпусти, вульгарних думок, лайки.

Для жінок – це виховання змалку покірності і цнотливості. Таким чином, етикет ісламу говорить:

  1. Жінка не повинна дивитися в очі чужому чоловікові, навіть на весіллі очі нареченої спрямовані в підлогу.
  2. Жінка повністю підпорядковується думку чоловіка, не має права перечити, вступати в суперечку.
  3. Хіджаб повністю закриває ноги до щиколоток, руки до зап'ястя, його колір блідий, часто чорний.
  4. Мусульманка виходить заміж виключно незайманою, інакше її чекає ганьба.
  5. Іслам забороняє жінці вживати алкоголь.

Менш суворий етикет буддизму так само сильно залежить від віри і традицій народу. Важливо вивчати основні правила перед відвідуванням храму, особливості свят і релігійних обрядів.

Однак від відвідувачів храму іншої віри і туристів не потрібно проявляти активну участь в ритуалі і знати його особливості досконально, головне – не образити почуття буддистів.

Поради

Часто незнання точних правил етикету компенсується такими якостями людини, як моральність, скромність і ввічливість. Важливо вміти стримувати свої емоції, не піддаватися на провокації, використовувати свою посмішку як зброю, бути відкритим і життєрадісною людиною.

До відвідування важливого світського заходу слід ознайомитися з правилами хороших манер, взяти на озброєння мовленнєві формули, які можуть стати в нагоді. Також важливо підібрати необхідний одяг.

Для тих, хто мріє про високому службовому положенні, варто тренуватися в ораторському мистецтві, в умінні відстоювати свою позицію, не порушуючи правил етикету, вивчити тайм-менеджмент.

Вирушаючи у подорож, ознайомтеся з культурними особливостями країни, релігією і нормами моралі. Приклад: відвідуючи мусульманська держава, продумайте свій гардероб, не варто з'являтися в громадських місцях в одязі, що відкриває плечі, живіт, коліна.

Ще більше секретів етикету від аристократів дивіться у наступному відео.

Коментарі

Схожі статті


Основні принципи і правила ділового етикету

Основні принципи і правила ділового етикету

Якщо ви хочете чудово виглядати в діловому середовищі, то вам необхідно знати основні правила і

Мовний етикет: тонкощі культури спілкування

Мовний етикет: тонкощі культури спілкування

В будь-якому місці, де б не знаходилася людина, завжди прийнято ввічливо звертатися до

Правила спілкування з людьми

Правила спілкування з людьми

Кожна людина постійно перебуває у контакті з оточуючими. Для того щоб спілкування між людьми було

Етикет і культура поведінки ділової людини

Етикет і культура поведінки ділової людини

Культура поведінки і спілкування – це найважливіша складова ділових відносин. Етикет ділової людини

Хто повинен першим вітатися за правилами етикету?

Хто повинен першим вітатися за правилами етикету?

Суспільство, яким би багатошаровим воно не було, не можна уявити без певних норм поведінки. Ці

Культура спілкування військовослужбовців

Культура спілкування військовослужбовців

З давніх часів воїни, захисники Батьківщини, виступали своєрідним еталоном мужності й шляхетності.