Важливі правила етикету

Про етикет, важливі правила поведінки говорять багато, часто і дуже охоче. Проте зазвичай люди втрачають з виду найголовніший момент — для чого ці самі правила необхідні. Саме на цьому варто зосередитися максимально.

Для чого потрібні?

Будь-які установки в суспільстві, порядок існують лише тому, що в них хтось відчуває необхідність. Точно так само йдуть справи і з етикетом: він не ускладнює життя, як може здатися, а полегшує її, робить більш впорядкованою. «Старомодна чемність» запобігає виникненню безлічі неприємних конфліктних ситуацій. У суспільстві етикет задає чіткі і однозначні правила гри«, які сприяють зручності й покращення комунікації між людьми.

Спочатку може здатися, що засвоїти всі норми і своєчасно застосовувати їх дуже складно. Проте варто лише витратити на це деякий час, проявити силу волі, як ви одразу зрозумієте — виконувати вимоги не становить праці. У вашій присутності інші будуть відчувати себе вільніше і легше, вільніше. При цьому вам не доведеться постійно стежити за собою, міркувати перед кожним вчинком або рухом, правильне це дія чи ні.

Види

Взаємодія людей у суспільстві буває різним, і велике розмаїття норм і прав, які до нього ставляться. Щоб розібратися у всьому цьому різноманітті, уникнути зайвих труднощів, люди стали формувати свого роду «кодекси» (якщо проводити аналогію з законодавством) – певні види етикету. У першу чергу варто згадати наступні різновиди сучасного етикету:

  • державний (раніше називався придворним) — спілкування з главами держав;
  • дипломатичний – відноситься до поведінки дипломатів та прирівняних до них осіб;
  • військовий – регулює вчинки, мова військовослужбовців та прирівняних до них осіб (у різних ситуаціях);
  • релігійний – відноситься до поведінки людей у спілкуванні зі священнослужителями, пов'язаними з будь-якою існуючою релігією, з віруючими при відправленні обрядів, релігійні свята, в храмах і священних місцях.

До загальногромадянського етикету відносяться правила і різні традиції, що відносяться до спілкування людей у всіх інших ситуаціях. Однак і загальногромадянський звід правил не так простий, як здається. Хоча він не охоплює ситуації, в яких мова може йти про політичному впливі, міжнародних відносинах і тому подібне, тут теж є свій поділ.

Одні загальноприйняті норми задають стандарт ділового спілкування, інші – формують вимоги до всіх інших типів спілкування в цілому. Є свої положення, пов'язані з виконанням різних обрядів (весільного, поховального і деяких інших), правила при знаходженні за загальним столом, при розмові по телефону або спілкування через електронну пошту. Загальногромадянський етикет нормує не тільки вербальне взаємодія, але і жести, дотики, певною мірою – навіть погляди і ходу.

Перед розмовою про те, що можна і не можна у тому чи іншому випадку, потрібно з'ясувати, у чому полягають основні вимоги до кожної людини.

Загальноприйняті норми

Основні загальнообов'язкові норми етикету покликані допомагати людині справляти хороше враження на оточуючих. Будь ви домогосподарка середніх років, швидко просувається по службі адміністратор, що знаходиться у творчому пошуку скульптор — враховувати їх варто кожному. Будь-яка людина набуває одяг, орієнтуючись на свої фінансові можливості, але щодо усталених традиційних норм можна сказати, що вони обов'язкові для всіх. Потрібно враховувати наступні ключові вимоги:

  • чистота, естетичність одягу;
  • відповідність гардеробу вашій фігурі і аксесуарів;
  • сполучуваність елементів наряду між собою, відповідність їх конкретній обстановці.

Всякий предмет одягу, який ви носите, слід підтримувати в чистоті, застібати, стежити за тим, щоб все було випрасуваний. Система вимог етикету наказує суворий поділ між святкової, службового (робочого), домашній, а також вечірньої одягом. Дотримання правил хорошого тону немислима також без здійснення гігієнічних процедур, повноцінного і правильного харчування, здорового способу життя.

У будь-якому навчальному курсі, присвяченому основам етикету, завжди називаються й такі розділи, як подача себе оточуючим, хода, поза, жести і мова.

Правила поведінки для чоловіків

Справжній чоловік — це не тільки хороший професіонал у своїй справі, відповідальна людина і хазяїн свого слова. Є ряд норм етикету, які суворо регламентують, як саме він повинен надходити в певній ситуації. Нехай навіть ваші знайомі не дотримуються цих вимог, ви тільки виграєте самі, якщо не будете дотримуватися їх поганим прикладом.

Жоден чоловік (крім поліцейського при виконанні і військовослужбовця, зобов'язаної за статутом віддавати честь) не може в звичайній ситуації йти праворуч від жінки, тільки зліва. Зрозуміло, бувають обставини, коли це правило етикету можна порушити — але лише навчившись виконувати його, ви зрозумієте, коли можна відступити від норми. Оступилися і поскользнувшихся жінок потрібно підтримувати за лікоть, і ніхто не побачить у цьому виходу за рамки пристойної поведінки.

Однак брати за руку представника сильної статі – вирішує тільки дама.

Поруч з жінкою не можна також палити без прямого дозволу. Всі пам'ятають, звичайно, що належним поведінкою є відкриття дверей на вході і виході, супровід жінки позаду. Але ця норма, соблюдаемая і на будь-яких сходах, змінюється на протилежну при входженні в ліфт і при виході з автомобіля. Коли чоловік особисто веде машину, він зобов'язаний відкривати дверцята і притримувати за лікоть жінок при посадці вперед.

У присутності стоять дам не прийнято сідати, у тому числі і в автобусі; виняток роблять тільки для поїздів і літаків. Зрозуміло, відповідальні і адекватні чоловіки завжди допомагають своїм супутницям нести важкі, громіздкі або незручні речі. Ще чоловічий етикет відрізняється такими нюансами:

  • не можна при розмові складати руки на грудях;
  • не слід і тримати їх у кишенях;
  • крутити в руці будь-який предмет можна тільки для того, щоб краще його роздивитися або використовувати, а не просто так.

Етикет для жінок

Не варто думати, що вимоги етикету для жінок м'якше або суворіше. Вони точно такі ж по строгості, але інші за змістом. Навчитися вести себе правильно може кожна, знову ж таки – для цього потрібні лише послідовність, цілеспрямованість і самоконтроль. Поширеною помилкою є думка, ніби сьогодні жіночі норми поведінки обмежені однією ввічливістю і коректністю у мовленні. Звичайно, вони не такі, як сто чи двісті років тому — і тому не можна засвоїти правила етикету, орієнтуючись на стародавню літературу.

Погані, «первісні» манери, які часто зустрічаються в поведінці сучасних жінок і дівчат, в першу чергу такі:

  • надмірне цікавість до секретів інших людей;
  • поширення пліток;
  • образи інших людей і грубість;
  • вульгарна поведінка;
  • знущання над оточуючими, маніпулювання ними;
  • безпринципний флірт.

Поведінка в побуті має бути підпорядковано не емоціям і пристрастям, а розуму. Так, для жінок (і навіть для багатьох чоловіків це дуже важко. Так, бувають ситуації, коли не нагрубити у відповідь вкрай складно. Завжди потрібно представляти, як ваша поведінка виглядає з боку. При цьому слід пам'ятати про скромність – як у родинному колі, так і на вулиці, в магазині, в ресторані, на виставці та в інших місцях.

Можна не надто добре знати готові мовленнєві формули привітання та звернення, але при цьому мати репутацію ввічливою, культурної особистості. Вся справа в тому, щоб донести свою доброзичливість до співрозмовників, щоб кожна деталь підкреслювала позитивний настрій.

Стереотип, згідно з яким «справжня дівчина завжди запізнюється», не більше ніж шкідливий міф, придуманий як виправдання власної недисциплінованості і неповаги до оточуючих. Твердо й остаточно викиньте його з голови, не дозволяйте собі робити так ні з друзями, ні з незнайомими людьми.

Якщо ніяк не виходить прибути вчасно, відразу ж повідомте про це тим, хто може вас чекати.

Неприпустимо і в гостях, і на роботі, і в готелі або офіційній установі кидатися до всіх речей, перевіряти їх чистоту. В присутності інших людей, з якими ви разом працюєте, вчитеся, зав'язали стосунки, небажано телефонувати, писати СМС або електронні листи. Якщо навіть спілкування в конкретний момент дуже важливо, слід про це повідомити і вибачитися, намагатися не створювати перешкод. Бажано роз'яснити абоненту або співрозмовнику, що в даний момент спілкуватися у вас не вийде.

Виховані жінки і дівчата в принципі не дозволяють собі навіть у власному будинку (коли там немає інших людей) носити одяг:

  • брудну;
  • пом'яту;
  • рвану;
  • не відповідає обраному стилю.

Повірте, якщо не робити для себе ніяких винятків і поблажок без крайньої необхідності, дотримувати звичайні правила етикету буде легше. Досить рідко зустрічаються випадки, коли жінка може собі дозволити не працювати. Основним принципом службових взаємин (як з керівництвом, так і з підлеглими) повинна бути сувора коректність, дотримання правил організації і професійної етики. Неодмінно слід бути пунктуальною, тримати своє слово, чітко планувати робочий день. Категорично заборонені:

  • слова-паразити;
  • мовні помилки (в тому числі і в письмовій мові);
  • безлад на робочому місці;
  • несмачні речі (навіть мобільний телефон або блокнот кислотного кольору);
  • вирішення особистих проблем в робочий час.

Як навчити дитину хорошим манерам?

Дитяча безпосередність радує і розчулює мам і тат, але вже з самого раннього віку малюкові потрібно прищеплювати елементарні норми поведінки – звичайно, це в першу чергу робиться батьками, а не вихователями та вчителями. Ви можете пробачити те чи інше гріх проти норм етикету; інші люди (навіть однокласники або випадково зустрінуті на вулиці особи) можуть вже його не зрозуміти. Та й самій дитині всю подальше життя буде простіше, як би він не ображався спочатку.

Першорядне правило, часто озвучиваемое людьми, але не втратило своєї актуальності — необхідність в родині завжди самим вступати з іншими ввічливо. Якщо ви заохочуєте дітей до коректності і навіть спілкуєтеся з ними так, як потрібно, але грубите по телефону, сваритеся з гостями чи підвищуєте зайвий раз голос в магазині, така «виховна робота» неминуче буде провалена.

Щоб отримати вихованої і культурної дитини, потрібно з самих ранніх років демонструвати дитині правила поведінки в ході ігор. Нехай ви будете еталоном, а улюблені іграшки малюка грають ту або іншу роль (ви з ними вітається, прощаєтеся, дякуйте їм за принесений подарунок – і так далі). Водночас вирішуються такі актуальні завдання, як розширення словникового запасу і підвищення комунікабельності.

Дуже важливим пунктом виховання (особливо після 5 років) буде обов'язкове звернення до всіх незнайомих і малознайомих дорослих на «ви» або по імені та по батькові. Забороняйте перебивати дорослих, не втручатися в їхні розмови. Твердо і неухильно нагадуйте про це дітям, повторіть правило після кожного порушення.

Слідкуйте за собою і своїми манерами. Перевіряйте, з якими дітьми заводить знайомство ваша дитина (підліток). Це важливо і в плані поганого впливу на манери, і в тому плані, що від цього залежить ваше власне спокій.

Завжди стежте за тим, щоб дитина при чханні:

  • відвертався від інших людей і від їжі;
  • по можливості йшов подалі;
  • витирав ніс і забруднені предмети;
  • мив руки після чхання (перед відновленням трапези).

Мовленнєве спілкування

У Росії є обов'язкові норми, що регулюють мова людини в різних ситуаціях. Обмежитися тільки вітанням і прощанням виходить далеко не завжди, а в спілкуванні з офіційними особами (особливо коли обстановка урочиста або парадна) є свої неписані канони. Мало того – вони характерні і для будь-якої організації, відомства або професійного співтовариства.

Мовленнєвий процес регламентований нормами етикету в багатьох відносинах:

  • лексичному (фразеологическом) — як звертатися до людей, як вживати стійкі вирази, які слова доречні або недоречні в конкретних випадках;
  • граматичному – використання питального способу замість наказового;
  • стилістичному — правильність, точність і багатство мови;
  • інтонаційному — спокій і плавність навіть тоді, коли роздратування і гнів переповнить вас;
  • орфоэпическом — відмова від скорочених форм слів на користь повних (як би ви не поспішали і як би ні були близькі людині).

Ввічливість проявляється ще й тоді, коли людина не втручається в чужі розмови. Не потрібно і заперечувати, якщо ви не дослухали пропозицію або обвинувачення до кінця. Свої етикетні формули є і у «салонної» мови, і в повсякденному розмові, і навіть у різних жаргонів.

Потрібно уважно стежити за тим, з ким ви спілкуєтеся. Слід вміти підлаштовуватися. Ввічливе спілкування має на увазі, що не можна просто так прощатися, навіть якщо розмова підійшов до кінця, а всі заплановані справи повністю зроблені. Потрібно якийсь перехід, потрібно правильно підвести до прощання.

Невербальні форми взаємодії

Сам по собі цей термін здається якимось надмірно складним і «науковим». Проте в реальності з невербальним спілкуванням люди мають справу набагато частіше, ніж може здатися. Саме цей «мова» вживається в комунікації і з випадковими зустрічними, і з давно знайомими людьми, і в домашній обстановці, і поза стін житла. Правильно розуміють невербальний спосіб спілкування отримують потрійну вигоду:

  • розширюють можливості для вираження своїх думок, можуть в якості доповнення до слів використовувати і жести;
  • вловлюють, що насправді думають оточуючі;
  • можуть себе контролювати і не видавати свої справжні думки іншим спостерігачам.

Другі два пункти цікаві не тільки різних маніпуляторів. Дуже важливо передбачити наступна дія людини, зрозуміти його дійсне настрій і стан (цілком можливо, що він намагається ретельно приховати).

За невербальних каналів циркулює чимало інформації. Отримуючи її, ви зможете точно зрозуміти, як саме співрозмовник ставиться до інших, які взаємини побудовані між начальником і підлеглими і так далі. Правильно використовуючи такий засіб спілкування, можна зберегти оптимальні взаємини, дати згоду чи відмовитися від якогось пропозиції, не кажучи ні слова. Ви зможете просто підкріпити сказане додатковою енергією.

Невербальне спілкування не може бути зведене до жестів. Це ще, наприклад, і емоційна складова будь-якої розмови (крім ведеться по телефону). Основна частина таких засобів спілкування — вроджена, однак це не означає, що ними не можна керувати в принципі. Ввічливий і культурна людина, відправляючись в іншу країну або перед розмовою з іноземцями, завжди з'ясовує, яке значення мають жести і інші невербальні сигнали, як вони можуть бути зрозумілі співрозмовниками.

Всяка зустріч (навіть не припускає переговори або інша важлива справа) повинна починатися з привітання. Не можна недооцінювати його важливість, оскільки демонстрація поваги завжди вище особистих амбіцій і труднощів.

Етикет наказує всім стояти в момент привітання, навіть жінкам; виключення робиться лише для тих, хто не може встати за станом здоров'я. Жінок вітають раніше, ніж чоловіків. Серед людей однієї статі намагаються віддати пріоритет старшим, а потім — особам з більш високим статусом. Якщо ви тільки що ввійшли в приміщення, де вже знаходяться інші, треба вітатися з вже присутніми першим, незважаючи ні на що.

Важливо не тільки дотримуватися черговість, але і правильно виявляти свою повагу. Раніше вважалося, що рукостискання здатне підкреслити особливе розташування, але сучасний підхід має на увазі інше: тиснути один одному руки повинні всі. Не можна тиснути руку довше трьох секунд. Дуже міцні або розслаблені рукостискання можна дозволяти собі тільки з найближчими людьми.

Невербальний етикет наказує доповнювати свої слова певними діями. Перед початком спілкування відразу виберіть відповідну позу, яка буде зручна для вас – і при цьому не викличе негативних емоцій в інших людей.

Неприпустимо сідати занадто розслаблено і відкидатися у присутності співрозмовників. Як би не хотілося сісти зручніше і продемонструвати свою перевагу, відчути себе господарем (або господинею) положення – так робити не можна.

Слідкуйте за тим, щоб поза не була закритою: це відразу висловлює недовіру і готовність жорстко критикувати іншої людини, навіть якщо нічого подібного ви не маєте на увазі. Пояснити істинний сенс буде вкрай складно. Підняття плечей, опускання голови сприймаються як сигнали про зайвої напруженості і замкнутості, незрозумілому страху або побоюванні потерпіти поразку. Нахилившись убік іншої людини, ви покажете інтерес до нього і до його слів. Тільки не вторгатися при цьому в особистий простір.

Постава — дуже важлива складова невербального спілкування. Тут необхідна міра: спина повинна бути прямою, а посадка — правильною, але в обох випадках потрібно не перестаратися, щоб вас не визнали надмірно гордим і гордовитим людиною. Уважно подивіться на себе в дзеркало або навіть попросіть оточуючих оцінити ваші манери. Якщо видно хоча б найменша неприродність, штучність і позерство, краще зменшити напругу, не постійно прагнути до ідеально прямій спині.

Що стосується жестів – потрібно в першу чергу приділити увагу тим з них, які показують приязність і доброзичливість. При бесіді за столом руки тримають долонями вгору, кисті залишають розслабленими. Злегка схиливши голову вправо або вліво, ви наголошуєте, що уважно сприймаєте мову іншої людини.

Коли людям набридає розмова (або співрозмовник насилу чекає, коли йому буде надано слово), починається потирання шиї і мочки вуха. Раптове перекладання паперів, інших речей означає, що людина більше не збирається говорити – з якої-небудь причини. Мають намір ось-ось піти направляють ноги або навіть весь корпус у бік виходу. Про «закритою» позиції або про готовність до жорсткого відсічі прямо говорить схрещування рук.

Встаючи і починаючи ходити по кімнаті, чухаючи підборіддя або торкаючись волосся, люди тим самим налаштовують себе на прийняття рішення, входять у вирішальну фазу при складному виборі. Недосвідчені і погано підготувалися обманщики труть ніс, нервово соваються на стільці, то і справа змінюють позу. Дуже складно брехати, не відводячи постійно погляд, не звужуючи зіниці, не прикриваючи рот рукою. Якщо ви вважаєте, що невербальний етикет пов'язаний тільки з рухами, жестами, це помилкова думка. Є ще одна важлива складова: це звички.

Не можна під час ділової розмови пити чай і їсти солодощі, оскільки це відверто неввічливо. Культурний людина може собі дозволити максимум склянку води.

Не слід наближатися до співрозмовника ближче, ніж на відстань витягнутої руки – якщо тільки це можливо. Зрозуміло, коли наблизитися потрібно для справи, це правило не діє. Грубою помилкою є вертіння чого-небудь у руках під час бесіди, малювання на папері – і так далі. Така поведінка відразу демонструє:

  • відсутність впевненості в собі;
  • ослаблення уваги до обговорюваної теми;
  • неповага до співрозмовника (який повинен буде терпіти таку дражливу манеру).

Курять в нинішній час багато. Якщо ви з числа таких людей, намагайтеся по можливості утриматися від шкідливої звички під час переговорів. У крайньому випадку можна дозволити собі затягнутися, коли договір вже укладено, і залишилося тільки уточнити деякі деталі і нюанси. При розмові менш серйозного рівня палити можна, але намагайтеся пускати дим вгору: це показує партнерам ваш позитивний настрій. Коли кільця або клуби диму спрямовані вниз, демонструється підозра в чому-небудь.

Якщо в певному місці або в конкретній ситуації палити заборонено, потрібно неухильно дотримуватися дане обмеження. Навіть коли ви знаєте, що штрафу не буде (або він для вас не має значення), так чинити не можна: це відкрите і брутальна неповага до встановленим правилам і нормам.

Бажано при спілкуванні з незнайомими людьми і в офіційній обстановці завжди питати дозволу закурити.

Важливий момент — частиною етикету є і окремі сторони мови:

  • зберігайте впевненість і твердість у голосі;
  • говоріть чітко і роздільно;
  • дотримуйтесь однаковий рівень гучності (не занадто малий і не надто великий);
  • не можна поспішати, але і надмірно повільна мова може викликати роздратування у слухачів, співрозмовників.

З бізнесом пов'язані певні традиції невербального етикету, які ширше вже названих. Часто використовуються певні марки одягу і автомобілів, годинників і письмового приладдя. Головний керівник успішної компанії зазвичай захоплюється спортом, є учасником закритих клубів і асоціацій. Це не просто якісь умовності і підкреслення своєї значимості. Зв'язки і знайомства таким чином зав'язуються ефективніше, а ті, які є, підтримуються легше.

Бажано вибирати традиційні кольори дрес-коду, навіть якщо ваша компанія дуже сучасна і пов'язана з високотехнологічної сферою. Одяг має бути спокійною, традиційної, без яскравих кричущих кольорів і тонів. Не можна носити понад п'яти аксесуарів, в їх число входять також мобільні телефони та сумки. Під заборону для ділової людини однозначно потрапляють занадто сильний аромат парфумів, носіння старої, неакуратною взуття.

Поведінка в громадських місцях

Не має значення, чи є ви успішним комерсантом, менеджером середньої ланки або зайняті в якій-небудь іншій сфері. Все одно доведеться вступати в контакт з людьми в різних громадських місцях. Подібні ситуації можуть виникати рідко і не триватиме надто довго, але етикет суворо регламентує і цю сторону життя. На вулиці норми пристойності вимагають:

  • чистоти і охайності одягу та взуття;
  • відсутність поганого запаху від вас самих;
  • причісування волосся і носіння відповідних головних уборів;
  • переходу проїзної частини строго відведених для цього місцях.

Не можна створювати перешкоди для інших людей (штовхаючи їх, заступаючи шлях або заважаючи пройти по єдиному безпечного чи зручному маршруту). Якщо раптом трапиться так, що ви когось толкнете (нехай навіть без злого умислу), потрібно вибачитися. Отримавши відповідь на будь-яке питання, обов'язково подякуйте, навіть якщо відповідати — професійний обов'язок людини. Ввічливим є така поведінка, коли:

  • не горбятся;
  • не розмахують руками;
  • не тримають їх у кишенях (хіба тільки при сильних холодах);
  • відмовляються від їжі і пиття, куріння на ходу;
  • відмовляються від кидання сміття.

Йти в ряд можна максимум за три людини. Якщо тротуар переповнений, то за два – не більше. Сумки, пакети і все інше потрібно переносити так, щоб оточуючі, їх речі не страждали. Зонт тримають вертикально (якщо тільки його не складають або розкладають). Знайомих слід вітати, однак якщо ви хочете з кимось переговорити, встаньте подалі від дороги, по якій йдуть інші люди.

Як на вулиці, так і в парку, на концерті, в цирку під забороною виявляються:

  • крик;
  • свист;
  • вказівка на когось пальцем;
  • нав'язливе спостереження за оточуючими.

Ввічливі люди допоможуть перейти вулицю відкриють або притримають тугу двері, пропустять вперед інваліда, не будуть створювати тисняви в транспорті або занадто швидко їздити на автомобілі – як би вони не поспішали. Коли разом з вами їдуть літні, пасажири з дітьми, інваліди або вагітні, дайте їм передні і найбільш близькі до виходу місця в міському транспорті. Не можна ставити сумки або пакети на сидіння, хіба що якщо транспортний засіб майже вільно, а підлогу його брудний.

Ознаками поганого виховання є також гучні і нав'язливі розмови в транспорті, читання розгорнутих газет і журналів, спроби розглянути, що саме читають інші. Якщо ви хворі або виникла епідемія, бажано відмовитися від відвідування громадських місць або звести перебування там до мінімуму. Сучасний етикет передбачає, що при необхідності бути серед людей у такій ситуації потрібно носити марлеву пов'язку, регулярно змінюючи її.

Подорожуючи з дітьми, стежте за тим, щоб вони не шуміли, не вставали з ногами на сидіння, не торкалися руками і ногами оточуючих. По першому проханню контролерів та кондукторів потрібно показувати квитки, сплачувати штрафи, поступатися дорогою.

Якщо вас чекає поїздка на залізничному транспорті, приготуйте всі речі, які будете використовувати безпосередньо в дорозі. Перебирати їх весь час не тільки занадто утомливо і незручно, але часом і неввічливо — можна створити іншим незручності, пошкодити якийсь предмет. При вході в купе обов'язково вітаються, а ось представлятися чи ні – це вже за бажанням. Не слід навіть при дуже довгої подорожі і задушевної бесіди цікавитися особистими темами і переконаннями, поглядами попутників.

При прибуття поїзда на станцію і до відходу з неї блокувати підхід до вікон цілком можна. Не можна відкривати або закривати вікно, не запитавши інших пасажирів. До виходу готуйтеся заздалегідь, в ідеалі слід починати складати речі за годину до прибуття на потрібну станцію. Особливо це актуально взимку, коли всім пасажирам доводиться надягати багато речей. Не рекомендується робити наступне:

  • класти ноги на сидіння, навіть власні;
  • палити і вживати алкоголь;
  • занадто голосно розмовляти;
  • телефонувати в темний час доби або коли інші пасажири сплять;
  • занадто часто відвідувати туалетну кабінку без необхідності;
  • самовільно займати місце, не зазначене у вашому квитку;
  • заповнювати загальний столик своєю їжею, коли ви не використовуєте її за призначенням.

Етикет регулює також подорожі на повітряному транспорті. Не можна явно демонструвати свою боязнь, обговорювати події з літаками. Будь-які прохання (крім звільнення виходу з внутрішніх крісел) потрібно адресувати персоналу авіакомпанії.

Адміністративні установи люди відвідують значно частіше, ніж аеропорт. Тут також є свої правила етикету. Вже біля входу потрібно привітатися з вахтерами, охоронцями або черговими; заздалегідь готують пропуск або документ, що підтверджує особу. На питання про ім'я та мети візиту потрібно відповідати відразу, спокійно і без всякого нетерпіння.

Коли в будинку є гардероб, всю верхній одяг потрібно залишати там, навіть якщо формальних правил немає. У подібних випадках у вас не можуть вимагати зробити це прямо, але про правила все одно слід пам'ятати. При наявності секретаря або особи, що його заміщує потрібно розповідати про призначених зустрічах і переговорах.

Не можна проходити в кабінет, поки секретар не впевниться в тому, що вас дійсно чекають. Стукати в двері адміністративного кабінету заборонено в будь-якому випадку. Єдине виключення — коли це передбачено правилами, або рішенням господарів приміщення.

Незалежно від того, сприятливо рішення для вас, потрібно зберігати спокій і діловий тон. Лише грубі і некультурні люди ляскають дверима, виходячи з адміністративної будівлі. Вони ж дозволяють собі ставати в коридорі там, де можуть зашкодити іншим людям.

Громадським місцем є також готель. Рекомендується бронювати номери заздалегідь: це не тільки зручніше для вас, але і простіше для працівників, які не зіштовхнуться з необхідністю терміново шукати вільні місця. Будьте терплячі при реєстрації, пам'ятайте про те, що працівники не придумували правила, вимоги до документів.

Не створюйте перешкод для інших людей, які живуть у тому ж номері або в сусідніх приміщеннях. Речі кладіть у шафи і тумбочки. Не тримайте ніяких речей на увазі, коли ви ними не користуєтеся.

Подарунки

Етикет повною мірою регулює і все, що відноситься до подарунків: він обов'язковий як для дарують людей, так і для одержувачів презентів. Потрібно врахувати, що всі подарунки (за рідкісним винятком) або суворо функціональні, або символізують якесь побажання чи натяк. Не слід дарувати щось недоречне: вручати спиртне того, хто його зовсім не вживає, або використовувати як подарунок щось що натякають на фізичний недолік, життєве утруднення або неприємну ситуацію. Слід також враховувати кілька усталених правил:

  • не дарувати те, що людині зовсім не потрібно;
  • не дарувати некрасиві, зіпсовані або поламані речі;
  • не дарувати те, що вже подаровано вам – навіть якщо людина про це не знає;
  • не дарувати те, що ви або хтось інший вже використали раніше (крім антикваріату, предметів мистецтва та інших зрозумілих винятків);
  • потрібно уважно вивчати смаки і пріоритети, характер і звички, матеріальні можливості людини.

Останнє особливо важливо, хоча і часто упускається з виду: негласної загальною нормою є те, що подарунки, які одержувач надалі піднесе вже вам, повинні бути співставні цінності та корисності з вашим подарунком. За близькими людьми, родичами, друзями і колегами по роботі можна поспостерігати без всяких проблем.

Потреби і переваги інших потрібно дізнаватися побічно – краще за деякий час до свята, урочистої нагоди. Тоді і нав'язливості ніякої не буде, і ефект сюрпризу забезпечений, і у вас буде більше часу на підбір відповідного варіанту.

Принцип «книга є найкращим подарунком» актуальне і сьогодні, але потрібно враховувати особливості характеру, смаки обдаровуваного. Нести дитячу літературу солідним і шанованим людям — відверта дурість. Завжди уважно вивчайте обрану книгу та її автора, зіставляйте інформацію з інтересами обдаровуваних. Завжди забирайте з подарунка цінник – якщо тільки це можливо. Не називайте ціну, навіть опосередковано або через тривалий час – за винятком тих випадків, коли про неї запитують безпосередньо.

Вручення або надсилання подарунків (крім кольорів та автомашин) завжди передбачає упаковку. Коли подарунок передають особисто, родичі повинні розкривати і знайомитися з сюрпризом у присутності дарувальників. Чемні і виховані люди дякують навіть за відверто безглуздий або несмачний презент.

Постарайтеся в майбутньому при будь-якому зручному випадку продемонструвати, що предмет вам подобається – або навіть приніс реальну користь (звичайно, тут слід орієнтуватися на те, що це за річ, адже вам можуть зробити звичайну дрібничку).

Як поводитися за столом?

Поведінка людини за столом — дуже важлива складова етикету. Саме в цей момент його оцінюють часто і потенційні партнери по бізнесу, і представники іншої статі, і багато інші люди. Думайте про враження, яке ви справите на колег по роботі і начальників. Простіше за все тим, хто навіть у себе вдома строго дотримує правила пристойності. Ось основні з них:

  • завжди кладіть серветку на коліна (тільки її можна буде використовувати для того, щоб витирати губи, пальці);
  • після завершення трапези кладіть серветки в тарілки; якщо вони падають, беріть інші або попросіть дати нові офіціанта;
  • якщо п'єте вино, наливайте його тільки в келихи, які треба тримати трьома пальцями — виключно за ніжку, не торкаючись чаші;
  • суп потрібно черпати від себе, а не до себе, щоб не забризкати одяг;
  • намагайтеся не переповнювати тарілки, інші ємності — це не тільки негарно, але й утрудняє переміщення;
  • є три популярні страви, які їдять руками: смажена або варена курка, м'ясо на ребрах і будь-який вид хрустких закусок;
  • передаючи блюдо іншій людині, ставте його прямо на стіл, не давайте в руки;
  • не слід використовувати будь-які столові прибори для того, щоб очистити рибу від кісток – це робиться тільки руками.

Можна було б ще довго наводити приклади поведінки, відповідного етикету. Проте вже сказаного вам вистачить для того, щоб вести себе правильно в 9 випадках з 10. В інших ситуаціях вам допоможуть такт, елементарна логіка, уважність до інших людей.

Про основні правила етикету дивіться у наступному відео.

Коментарі

Схожі статті


Етикет і культура поведінки ділової людини

Етикет і культура поведінки ділової людини

Культура поведінки і спілкування – це найважливіша складова ділових відносин. Етикет ділової людини

Правила спілкування з людьми

Правила спілкування з людьми

Кожна людина постійно перебуває у контакті з оточуючими. Для того щоб спілкування між людьми було

Правила етикету для дітей шкільного віку: уроки ввічливості

Правила етикету для дітей шкільного віку: уроки ввічливості

Дитяче поведінку незмінно турбує всіх батьків. Воно має суворо дотримуватися норм етикету, але

Основні принципи і правила ділового етикету

Основні принципи і правила ділового етикету

Якщо ви хочете чудово виглядати в діловому середовищі, то вам необхідно знати основні правила і

Культура поведінки: важливі правила і етикет у суспільстві

Культура поведінки: важливі правила і етикет у суспільстві

Те, як людина веде себе в суспільстві, як він взаємодіє зі знайомими і незнайомими людьми, говорить

Правила етикету для чоловіків: хороші манери і культура спілкування

Правила етикету для чоловіків: хороші манери і культура

Образ вихованої молодої людини складається не тільки з уміння добре вести себе по відношенню до