Мовний етикет: тонкощі культури спілкування


В будь-якому місці, де б не знаходилася людина, завжди прийнято ввічливо звертатися до співрозмовника. Ми кожен день вітаємося, дякуємо, приносимо вибачення, пропонуємо, що просимо, прощаємось. Мовний етикет – вміння ввічливо спілкуватися зі співрозмовником. Використання етикету в щоденному спілкуванні допоможе вам збудувати хороші та довірливі стосунки з людьми.

Особливості

Людське спілкування і людська мова здавна грають величезну роль в життєдіяльності та культурі людства. Мовленнєва культура відображається в мовах різних країн і народів. Завдяки мовним традиціям ми маємо уявлення про культуру країн, про їх національних цінностях та світогляді.

Мова людини – це найважливіша ознака, за яким можна зрозуміти рівень розвитку та освіченості людини. Не варто недооцінювати значення етикету в житті будь-якої людини, оскільки саме він часто виступає сполучною елементом у трудовій діяльності та суспільного життя.

Мовний етикет має на увазі під собою комплекс норм, завдяки яким людина розуміє, як слід спілкуватися, підтримувати відносини з іншими людьми в різних життєвих ситуаціях. Правила етикету дуже різноманітні, не існує загальної єдиної «формули» спілкування. Будь-яка країна багата своїми культурними тонкощами спілкування.

Даний вид етикету дуже сильно взаємодіє з самою практикою спілкування, його складові є в будь-якій розмові. Якщо вірно дотримуватися правил мовленнєвого етикету, то до людини можна грамотно і чітко донести те, що ви від нього хочете. Взаєморозуміння і симпатія також досягаються набагато швидше.

Мовний етикет і межує з іншими гуманітарними науками – лінгвістикою (а також її підрозділами – морфологією, лексикологією, стилістикою, фонетикою, фразеологією, етимологією та іншими), психологією, і, звісно, культурними особливостями інших країн.

Для успішного оволодіння навичками культурної розмови слід застосовувати формули мовленнєвого етикету.

Стартові формули прищеплюються дитині з самого дитинства. Це те, чого нас навчають батьки – як правильно вітати людину, прощатися, дякувати, просити вибачення. Стаючи старше, кожна людина переймає нові особливості у спілкуванні, навчається різних видів мовлення.

Важливо зазначити, що вміння ввічливо підтримати бесіду з опонентом, правильно висловити свої думки, показує вас як ввічливого співрозмовника.

Отже, формули етикету – сукупність загальновизнаних слів і виразів, які застосовуються в розмові. Вони застосовуються в трьох етапах бесіди:

  • Початок бесіди (привітання). Фрази, які підбираються для привітання, залежать від вашого співрозмовника. Важливо врахувати його стать, вік, соціальний статус. Жорсткі рамки відсутні. Стандартне привітання – «Здрастуйте! » або «Доброго ранку! ». Подібне звернення є універсальним і підійде для всіх – як для ваших друзів і рідних, так і для начальства.
  • Основна частина бесіди. Тут формули залежать від мети розмови.
  • Висновок. За загальними правилами прийнято прощатися або домовлятися про наступної зустрічі. Можна вжити універсальні варіанти: «До побачення! » або «Всього доброго».

Трохи історії

Як вже зазначалося вище, етикет – це певні правила поведінки, які прищеплюються людині з дитинства. Поняття основ цього визначення базується на культурних цінностях. Дотримання даних норм допомагає вибудувати добрі стосунки з людьми. Сьогоднішні норми етикету не придумувалися навмисно. Слова, фрази і різні техніки розмови формувалися протягом багатьох століть в процесі спілкування між людьми.

Саме слово «етикет» має грецьке походження. Воно означає «порядок». Надалі слово щільно прижилося у Франції. Його стали вживати в кінці XVII століття, за часів правління Людовіка XIV. Словом «Etiquette» позначалася картка, на якій вказувалися норми поведінки за столом короля.

Правила мовного етикету сформувалися ще в давні часи, коли людина тільки починав вчитися будувати взаємини зі своїм співрозмовником. Вже у ті часи почали формуватися певні норми поведінки, які допомагають отримати розуміння і справити сприятливе враження на співрозмовника.

Норми правильної поведінки можна зустріти в рукописах жителів Стародавньої Греції та Стародавнього Єгипту. У ті часи ці норми були певним ритуалом, з допомогою якого люди могли зрозуміти, що вони не представляють один для одного загрози, мислять «на одній хвилі».

Функції

Базове призначення мовного етикету – формування зв'язку і контакту між групами людей. Дотримання загальних правил і норм робить співрозмовника більш зрозумілим для інших людей. Ми розуміємо, що від нього можна очікувати, оскільки починаємо довіряти знайомим нам навичкам спілкування.

Ця особливість виникла ще в давні часи, коли людину всюди підстерігала небезпека. У той час дотримання ритуалу спілкування було дуже важливо. Коли інша людина, він же співрозмовник, виконував знайомі і зрозумілі дії, називав потрібні і зрозумілі слова, це значно спрощувало взаємодія, пом'якшуючи недовіру.

Зараз ми на генному рівні розуміємо, що людині, яка дотримується ці норми, можна довіритися. Норми формують сприятливу атмосферу, надають позитивний вплив на людину, з якою ведеться бесіда.

З допомогою етикету ми демонструємо свою повагу і шану нашому опоненту. Етикет підкреслює статус людини.

В цілому, можна сказати, що використання найпростіших норм мовленнєвого етикету дозволяє уникнути багатьох конфліктних ситуацій.

Види

Важливо відзначити, що письмовий та усний етикет дуже різниться. Письмова етика строго регламентована, має більш жорсткі рамки, її норми важливо дотримуватися. Жива етика вільніше у своєму прояві, можна замінити слова і фрази дією, а іноді допускаються і пропуски слів. В якості прикладу можна навести привітання – замість звичного «Добрий день/вечір! » можна злегка кивнути головою або замінити його невеликим уклоном. У деяких ситуаціях це продиктовано етичними правилами поведінки.

Етикет підрозділяється на наступні види:

  • Діловий. Його ще називають офіційним. Нормує поведінку людини, коли він виконує свої посадові обов'язки. Характерний для офіційної документації, ведення переговорів, публічної промови. Може використовуватися і для дискутивно-полемічної мови.
  • Повсякденний. Для нього характерна велика свобода дій. Як видно з назви, він активно використовується нами в повсякденному житті.

Застосування норм етикету в різних ситуаціях може відрізнятися. Приміром, від офіційної обстановки можна перейти до неформальної, якщо відбулася зміна звернення до співрозмовника з офіційного «Ви» на більш звичне «Ти».

Правильне застосування видів етикету допоможуть поліпшити ваші комунікативні навички.

Принципи

Всякі норми поведінки спочатку ґрунтуються на загальноприйнятих моральних принципах. Елементи мовного етикету не стали винятком.

Головний принцип можна охарактеризувати правильним ставленням до співрозмовника. При будь-якій розмові важливо ставити себе на місце співрозмовника. Це допоможе згладити гострі кути і уникнути небажаних конфліктів.

Мовний етикет складається з принципів, які можна назвати «базовими складовими»:

  • Стислість;
  • Доречність;
  • Грамотність;
  • Точність.

Важливо підбирати фрази, які підходять для конкретної ситуації, враховуючи статус людини, а також ступінь вашого з ним знайомства. Мова повинна бути короткою, але доречною. Важливо при розмові не втратити сенсу.

До співрозмовника потрібно ставитися шанобливо, виявляючи необхідну частку поваги.

Найбільш фундаментальними принципами етикету можна назвати доброзичливість і взаємне співробітництво. Саме ці принципи породжують продуктивне та взаємовигідне спілкування.

Загальні правила

Культурна мова не може існувати без дотримання загальних норм спілкування між людьми:

  • При зверненні до іншого людині важливо враховувати стать, соціальний статус, і, звичайно, вік співрозмовника. Фрази і слова, які можна сказати одному, можуть бути неприйнятні для незнайомої людини, вашого начальника або особи у віці.
  • Застосування «ти» і «ви». На «ти» прийнято звертатися до членів сім'ї, друзям, близьким родичам та деяким знайомим. До співрозмовника, який молодший за вас за віком, також прийнятно таке звернення. «Ви» вважається нейтральним ввічливим зверненням до незнайомця, людині, яка має більш високу посаду, до старшого покоління. Порушення меж між «ти» і «ви» прийнято вважати фамільярним і грубим, нечемним.
  • Грубість, зневажливий тон і образи не повинні бути у вашій мові. Якщо в силу обставин не виходить доброзичливо ставитися до співрозмовника, то краще використовувати нейтральний поважний тон.
  • Дуже негарним і неповажних при спілкуванні з людиною вважається позіхання, прояв нудьги, постійне перебивання.

Якщо слова і фрази можна назвати вербальними засобами спілкування, жести і міміка – невербальні методи впливу на людей. Важливо стежити за мімікою і жестами. Зайва жестикуляція зазвичай неприйнятна. Дотримання цих простих правил допоможе вам стати хорошим співрозмовником.

Різні ситуації

Поведінка людини у різних ситуаціях засноване на етикеті. Отже, сюди відносяться:

  • Встановлення контакту (привітання);
  • Знайомство;
  • Звернення;
  • Рада;
  • Пропозиція;
  • Вираз подяки;
  • Згода або відмова;
  • Привітання;
  • Комплімент та інше.

Для різних ситуацій існують стандартні формули мови. Розглянемо докладніше деякі ситуації.

Встановлення контакту

В даному випадку формули етикету спрямовані на встановлення контакту з співрозмовником. Це привітання співрозмовника. Самим універсальним і часто вживаним виступає слово «Здрастуйте». У цього слова є безліч синонімів: від простого «Привіт» при близьких відносинах до стандартного ввічливого «Доброго часу доби» і «Моє шанування». Вживання синонімів привітання визначається безліччю факторів – ступенем знайомства, віком, близькістю опонента, і, врешті-решт, вашою сферою роботи.

При встановленні контакту вітання є важливим моментом. Привернути увагу людини можуть слова «вибачте» або «вибачте» або «можна до вас звернутися». До них варто додати пояснювальну фразу, чому ви звернулися до людини: прохання, пропозицію або подання.

Ситуація обігу є найбільш скрутній этикетной ситуацією, оскільки не завжди легко вдається підібрати доречне звернення до людини.

В часи Радянського союзу стандартним зверненням було універсальне слово «Товариш». Його використовували по відношенню до всіх людей, незалежно від їх статі. В даний час вживається звернення «Пан» або «Пані».

Ввічливим вважається звертатися до співрозмовника, використовуючи його ім'я і по батькові. Звернення «Жінка» або «Дівчина», «Молода людина» недоречні і грубуваті. При виконанні посадових обов'язків допускається звернення за назвою посади: «пан заступник директора».

При зверненні до людини не можна вказувати на якісь його особистісні характеристики (стать, національність, соціальний стан, вік, віросповідання).

Завершення контакту

Цей етап важливий тим, що за нього співрозмовник складе про вас остаточне враження. При прощанні можна використовувати стандартні фрази: «До зустрічі», «До побачення», «Всього доброго». При більш тісному контакті або більш тривалому знайомстві можна вжити неформальне прощання у вигляді слова «Поки».

У завершальну стадію контакту резонно включити подяку за час, відведений на спілкування і за виконану роботу. Можна висловити побажання на подальшу взаємодію. При завершенні розмови важливо справити хороше враження. Надалі це допоможе знайти довгострокове та взаємовигідне співробітництво.

Розглянемо ситуацію знайомства. Тут важливо приділити увагу зверненням. Як вже говорилося вище, на «Ти» прийнято звертатися до знайомих людей, з якими ви перебуваєте в близьких або приятельських стосунках. В інших випадках краще вживати звернення «Ви».

Якщо ви представляєте людей один одному, то можна використовувати такі словосполучення: «Дозвольте вам представити», «Дозвольте вас познайомити». Представляє чоловік повинен дати невелику загальну характеристику акредитуючій, для зручності співрозмовника. Звичайно називають прізвище, ім'я та по батькові, посаду і яку-небудь важливу деталь. Знакомящиеся співрозмовники звичайно вимовляють слова про те, що раді знайомству.

Привітання та подяку

Для висловлення подяки використовується досить велика кількість мовних формул. Сюди можна віднести фрази «Спасибі», «Дякую», «Дуже вдячний» та інше.

Фраз для привітання існує також багато. Крім звичного «Вітаю», прийнято придумувати індивідуальні поздоровлення, різні святкові вірші.

Запрошення і пропозиція

Запрошуючи співрозмовника на різні заходи важливо дотримуватися певні норми поведінки. Елементи запрошення і пропозиції почасти походи, у них прийнято підкреслювати особливу значимість людини.

Стійкі фрази для запрошення: «Запрошуємо вас... », «Будьте ласкаві відвідати... », «будь Ласка, приходьте... ». При запрошенні доречно вказати на те, що ви чекаєте співрозмовника. Це можна зробити за допомогою фрази «Будемо раді бачити вас».

Для прохання характерно вживання стійких виразів «Просимо вас», «Не могли б ви».

На будь-яке прохання або пропозицію слід згоду або відмову. Згода виражається коротко і лаконічно. Відмова краще всього оформити із пом'якшувальною мотивуванням, яка пояснює причину відмови.

Співчуття, співчуття і вибачення

У житті кожної людини бувають трагічні моменти, коли доводиться застосовувати мовний етикет при співчутті чи співчуття. Головне правило полягає в тому, що це потрібно зробити максимально тактовно, щоб не погіршити ситуацію.

Важливо, щоб ваші слова прозвучали щиро, рекомендується використовувати приободряющие слова. При висловленні співчуття можна доречно запропонувати свою допомогу. Наприклад, можна сказати: «Прийміть мої щирі співчуття у зв'язку... Ви можете розраховувати на мою допомогу при необхідності».

Компліменти і похвали

Компліменти є однією з важливих складових будь-яких взаємовідносин між людьми. З їх допомогою можна значно зміцнити відносини. Але слід бути обережним. Від компліментів до лестощів дуже тонка межа, їх відрізняє тільки ступінь перебільшення.

За загальними правилами етикету, компліменти повинні ставитися безпосередньо до людини, а не до речей. Розглянемо конкретну ситуацію. Як правильно зробити комплімент жінці в красивому платті? За загальними правилами етикету неправильним буде говорити «Вам так пасує ця сукня! ». Правильно вжити фразу «Ви так добре в цьому платті! ».

Незначна перестановка слів підкреслює красу людини, а не плаття.

У сучасному світі дуже важливо використовувати похвалу. Хвалити співрозмовника можна за його вдачу, за особливі вміння, за працю і навіть за почуття.

Національні риси

Свою базу мовний етикет бере на загальноприйнятих людських принципах моралі. Суть етикету ідентична у багатьох культурах різних країн. Сюди можна віднести грамотність, ввічливість при спілкуванні, стриманість і вміння використовувати загальноприйняті формули мови, які будуть відповідати конкретній ситуації.

Але деякі культурні відмінності у мовному етикеті країн все ж є. У Росії, наприклад, етикет передбачає підтримувати бесіду, в тому числі і з незнайомими (малознайомими) людьми. Подібна ситуація може статися в замкнутому просторі – ліфт, купе поїзда, салон автобуса.

В інших же країнах (особливо в країнах Азії – Японія, Китай, Південна Корея), люди намагаються уникати розмови з незнайомими людьми. Вони намагаються не зустрічатися поглядами з співрозмовником, не звертають на нього уваги, дивляться в телефон. Якщо ж уникнути розмови не виходить, то розмовляють максимально абстрактні і нейтральні теми (наприклад, про погоду).

Розглянемо відмінність мовного етикету у різних країнах на прикладі Японії. Стосунки між людьми в цій країні базуються на традиціях і володіють деякими умовностями. У цій країні будь вітання супроводжується неодмінною поклоном, який називається «одзиги».

Цікаві взаємини людей різних віків. Якщо людина старша, то його положення в суспільстві вище, ніж становище більш молодого співрозмовника. Такого правила дотримуються навіть у колі сім'ї. До брата, який старше за віком, дівчина звертається не по імені, а використовує фразу «нді-сан», що в перекладі означає «старший брат», до старшої сестри юнак буде звертатися «онее-сан» (переклад – старша сестра).

Якщо порівнювати становище чоловіка і жінки, то чоловік є вищестоящою особою. Цей же принцип стосується і батька з матір'ю. Хоча жінка може бути главою сім'ї, але її соціальний статус нижчий.

В робочій сфері, де посади суворо прописані, людина з більш низьким рангом буде кланятися нижче вищестоящому колезі.

Особливе місце в Японії відводиться привітання, важливе місце займають поклони. Жителі Японії кланяються іншим людям по кілька разів за день. Поклони при вітанні допомагають створити сприятливу обстановку для спілкування. Цим ви маєте співрозмовника до себе, показуючи настільки важливе повагу.

Будь-які слова вітання необхідно висловлювати з належною часткою поваги до співрозмовника. Ні в якому разі не можна допускати прояви безцеремонності і панібратства. Не варто переходити дозволений рівень довіри до вас.

Для нас ці особливості поведінки (поклони, наприклад) можуть здатися дивними, в тому числі і з естетичної точки зору, все ж варто шанобливо ставитися до чужої культури і традицій. Тому при розмові з іноземцем слід мати хоч би невелике уявлення про стилістичному спілкуванні і этикетной культуру його країни. Це стане хорошою основою для подальшого спілкування один з одним.

Про засади мовленнєвого етикету і правила ведення бесіди дивіться у наступному відео.


Коментарі

Схожі статті


Правила спілкування з людьми

Правила спілкування з людьми

Кожна людина постійно перебуває у контакті з оточуючими. Для того щоб спілкування між людьми було

Етикет і культура поведінки ділової людини

Етикет і культура поведінки ділової людини

Культура поведінки і спілкування – це найважливіша складова ділових відносин. Етикет ділової людини

Правила ведення бесіди

Правила ведення бесіди

Ведення діалогу – це справжнє мистецтво, якому необхідно навчитися. Так було в усі попередні часи,

Правила мережевого етикету: норми поведінки

Правила мережевого етикету: норми поведінки

Люди дотримувалися правил етикету задовго до появи комп'ютерів. Норми поведінки допомагають

Основні принципи і правила ділового етикету

Основні принципи і правила ділового етикету

Якщо ви хочете чудово виглядати в діловому середовищі, то вам необхідно знати основні правила і

Культура спілкування військовослужбовців

Культура спілкування військовослужбовців

З давніх часів воїни, захисники Батьківщини, виступали своєрідним еталоном мужності й шляхетності.