Етикет і культура поведінки ділової людини

Культура поведінки і спілкування – це найважливіша складова ділових відносин. Етикет ділової людини диктує ряд правил і норм, яких потрібно дотримуватися при взаємодії з колегами, партнерами, керівником або своїми підлеглими. Ігнорування цих етичних норм напевно посприяє формуванню негативної думки про ту людину, яка ними нехтує.

Особливості

Етичні норми поведінки та спілкування існують у всіх сферах взаємодії між людьми. Навіть спілкування близьких друзів або родичів не повинно проходити в грубій, безкультурною формі. Всі ми чекаємо від співрозмовника шанобливого і ввічливого тону при розмові. Так само ми повинні завжди дбати про те, щоб людині, з якою ми спілкуємось та взаємодіємо, було комфортно і приємно при спілкуванні.

Крім загальних правил і норм поведінки існує ще й етикет ділової людини. Норми ділової етики регламентують поведінку на робочому місці, правила бесіди з підлеглими або керівником, особливості мовного взаємодії у професійному спілкуванні.

Діловий етикет є результатом тривалого відбору найбільш доречних, ефективних і поважних форм взаємодії в умовах професійного і ділового співробітництва. В його основі лежить принцип поваги до особистості.

Умовно мотиви учасників будь-якого виду ділового взаємодії поділяють на чотири базових установки:

  • «Я хороший, ти хороший». Це найбільш бажаний і продуктивний варіант ставлення до співрозмовника. Люди з такою установкою успішно і легко налагоджують контакти з оточуючими. У діловому спілкуванні така установка буде сприяти ефективній взаємодії між партнерами і колегами.
  • «Я хороший, ти поганий». Такої установки дотримуються люди, нездатні об'єктивно оцінити свої дії, промахи і невдачі. Вони схильні перекладати відповідальність на обставини або інших людей.

Особливо небажана така установка у спілкуванні для керівника. Люди даного типу самостверджуються за рахунок приниження (часто невиправданого) своїх підлеглих. Такий варіант професійних взаємин малопродуктивним і неэтичен.

  • «Я поганий, ти хороший». Люди з таким принципом часто мають комплекс неповноцінності, занижену необ'єктивну самооцінку. Вони відчувають слабкість і вразливість перед іншими. Люди цього типу прагнуть наблизити до себе сильним особистостям у своєму оточенні.
  • «Я поганий, ти поганий». Найважчий і деструктивний для особистості варіант етичної установки. Люди цього типу відчувають постійне невдоволення собою, оточуючими, життєвими обставинами. Конструктивна взаємодія і спілкування з ними практично неможливо. Часто люди з такою установкою дуже імпульсивні в своїй поведінці, схильні до важких депресій і апатії.

Етичні та культурні передумови поведінки конкретної людини рідко базуються суто на одній з перерахованих вище установок. Найбільш часто зустрічаються їх поєднання з ситуативним перевагою якого-небудь типу морального мотиву.

Ділова людина має постійно працювати над своїми поведінковими установками, відпрацьовувати навички спілкування, формувати позицію прийняття оточуючих людей.

Загальні правила і норми

На офіційних ділових прийомах, нараді службовців, під час переговорів або бесід з колегами, підлеглими або керівником важливо дотримуватися норм ділового етикету:

  • На діловий прийом або фуршет чоловіки повинні приходити в костюмі. Жінки одягаються на прийом в стриманому діловому стилі. Якщо урочистий прийом, допускається вечірнє плаття.
  • Рукостискання має бути коротким. Не потрібно активно трясти руку людину, з якою ви вітаєтесь.
  • Перш ніж йти на ділові переговори, краще завчасно скласти план дій. Можна заздалегідь потренуватися приблизний текст доповіді або виступу. Це допоможе уникнути неприємних затримок під час самого заходу. Якщо вам доручили вести переговори як представника вашої організації, подбайте про свій зовнішній вигляд і про те, щоб добре знати тему і предмет переговорів.
  • На прийомі в одній групі колег або службовців бажано перебувати не більше 10 хвилин. Це оптимальний час для короткої неназойливой бесіди.
  • Приходити на прийом, переговори, наради та інші заходи в колективі необхідно суворо вчасно.
  • На діловому прийомі не слід ігнорувати тих, з ким ви незнайомі. Бажано ненав'язливо познайомитись та провести короткі бесіди з якомога більшим числом запрошених.
  • Не варто зловживати парфумами або дезодорантом. Це стосується і чоловіків, і жінок.
  • Підлеглі повинні приходити на нараду, прийом або інший захід раніше свого керівника. По закінченні заходу першим залишає прийом або нараду керівник, підлеглі розходяться після нього.
  • На діловому прийомі не слід надмірно активно розповідати про своє особисте життя. Незважаючи на добрі стосунки з колегами, вони не так близькі до вас, щоб знати всі подробиці.

Правила і норми взаємодії службовців та керівника закріплені в державних правових документах. Таким документом, зокрема, є Трудової кодекс РФ. Статті цього правового документа регулюють правові та етичні норми службового спілкування між колегами, керівниками й підлеглими.

Рольове спілкування

Спосіб поведінки або передумови тих чи інших дій диктуються кожній людині його соціальною роллю. У діловій та професійній сфері в якості соціальної ролі виступає конкретна професія і посада. Керівник, підлеглий, партнер по бізнесу – все це різні статусні положення, що вимагають, у свою чергу, дотримання відповідних ділових норм.

Якщо людина є клієнтом фірми, він також не звільнений від обов'язку дотримання ділового етикету, оскільки з позиції своєї ролі він взаємодіють з іншими учасниками угоди.

Існують наступні етичні рекомендації та правила ділового взаємодії:

  • Для керівника дуже важлива емоційна саморегуляція. Саме керівна посадова особа є регулятором взаємовідносин в офісі або на підприємстві. Дотримання або недотримання етичних норм у спілкуванні з колективом безпосередньо впливає на ставлення до керівництва і на підсумкове якість роботи.
  • Конфлікт інтересів особи начальницького і підлеглого необхідно вирішувати наодинці в кабінеті керівника. Не допускаються демонстративні догани та зауваження щодо роботи підлеглих у присутності інших членів колективу.
  • Підлеглий має право не терпіти образ і необгрунтованих претензій від керівництва. Критика повинна бути конструктивною і висловлюватися в коректній формі.
  • Покарання за помилку на роботі має бути справедливим. Необхідно провести бесіду зі співробітником, роз'яснивши йому його помилку або помилку.
  • Діловий етикет передбачає прояв єдиних вимог до всіх товаришів по службі і підлеглих. Не слід проявляти виражене поблажливість до одним і підвищену вимогливість або повна байдужість до іншим службовцям.
  • Керівник ні в якому разі не повинен публічно скаржитися на своїх підлеглих. Не можна влаштовувати обговорення того чи іншого працівника колективом у його відсутність.
  • Якщо підлеглий завинив, слід правильно провести з ним бесіду, щоб покарання не було прийнято з жорстокістю. У розмові варто згадати про успіхи працівника, озвучити позитивні особисті і робочі якості, які цінує керівництво. Це підштовхне підлеглого до виправлення помилки і до вдосконалення своєї професійної діяльності.
  • Якщо помилки і невдачі в роботі відбулися частково з вини керівної особи, необхідно чесно визнати цей факт. Не варто несправедливо перекладати свою вину на підлеглих. Визнання своїх помилок керівником істотно поліпшить ставлення до нього в робочому колективі.
  • Звернення до своїх товаришів по службі і підлеглих на «ти» явно демонструє зарозумілість і неповага з боку керівної особи. Таке ставлення формує некомфортну та напружену атмосферу в колективі.

Ще більше про етику та культуру ділового спілкування людини дивіться у наступному відео.

Коментарі

Схожі статті


Основні правила службової етики

Основні правила службової етики

Більшість сучасних компаній досить серйозно стежать за своїм іміджем. Влаштовуючись на роботу в

Основні принципи і правила ділового етикету

Основні принципи і правила ділового етикету

Якщо ви хочете чудово виглядати в діловому середовищі, то вам необхідно знати основні правила і

Стилі ділового спілкування

Стилі ділового спілкування

Ділове спілкування являє собою вид взаємодії між людьми з приводу професійної діяльності. У

Дипломатичний етикет: види та правила проведення прийомів

Дипломатичний етикет: види та правила проведення прийомів

Прийоми є формою ділового спілкування на різних рівнях. Під час прийому можуть зустрітися

Правила мережевого етикету: норми поведінки

Правила мережевого етикету: норми поведінки

Люди дотримувалися правил етикету задовго до появи комп'ютерів. Норми поведінки допомагають

Культура поведінки: важливі правила і етикет у суспільстві

Культура поведінки: важливі правила і етикет у суспільстві

Те, як людина веде себе в суспільстві, як він взаємодіє зі знайомими і незнайомими людьми, говорить