Чуваська національний костюм

Чуваська національний костюм відображає історію розвитку, кліматичні умови існування та образне мислення чуваської етносу.

Трохи історії

Велику роль у формуванні костюма грало місце проживання чувашів, заимствовавших деталі шати своїх сусідів. Костюм верхових чувашів (вирьял) Чебоксарського району був схожий з костюмом фінно-угорських народів Росії - марійців з-за лаконічності конструктивних елементів. В костюмі низових чувашів (анатри), соседствовавших з татарами, в пошитті платтів використовувалися оборки, основним кольором фартуха був червоний. На рушниках і фартухах була присутня декоративна вишивка гачком нитками синього, зеленого і жовтого кольору.

Є зв'язок костюма чувашів Самарської області з мордовським костюмом, що виражається у схожості головного убору сурпана і нагрудника і застосування кольорів, не характерних для костюма чувашів XIX ст. - салатових, рожевих і жовтих.

Костюм розповідав про статус, сімейний стан, майновий стан, вік володаря.

Особливості

Кольори і відтінки

Одним з основних кольорів, що використовуються в костюмах, був білий, що символізує священну чистоту. Сорочка білого кольору обов'язково надівалася на свята. Червоний колір у поєднанні з білим також вважався символом чистоти, тому часто зустрічався в мотивах традиційного одягу. Червоний символізував життя, всі шви на одязі прикривалися тасьмою цього кольору.

В XIX ст. чуваші застосовували у виробництві одягу домоткану пестрядь - тканина з різнокольорових ниток. В шати з неї стали одягати на свята та польові роботи. Це викликало невдоволення у старшого покоління і в деяких випадках, наприклад, під час цвітіння жита, діяв суворий заборона на носіння одягу з пестряди. За недотриманням заборони порушнику слід було покарання – обливання 41 відром холодної води.

Тканини

До 1850 р. чуваші виробляли тканини і рослинні барвники виготовляли в домашніх умовах. Фарбування пряжі займало багато часу, тому основним кольором костюма залишався непрактичний білий. І ледь у анатри з'явилися анілінові фарби, які полегшили фарбування пряжі, почалося виробництво пестряди. У 1850 р. вбрання з неї практично замінили білі шати. В костюмах вирьял пестрядь не застосовувалася.

Крій

Біла сорочка кепе була присутня в жіночому і чоловічому варіанті костюма. Крій був простим - конопляний полотно складали вдвоє, боковини вшивалися вставки і клини, які розширювали сорочку донизу. Вузькі і прямі рукави довжиною 55-60 см зшивали з хлопцем під кутом 90 градусів, для свободи руху в рукав вшивали квадратну ластовицею.

Жіночі сорочки кроїли довжиною близько 120 см з центральною прорізом на грудях, а чоловічі - 80 см також з прорізом на грудях, але з правого боку.

Різновиди

Жіночий

Жіночі сорочки вишивали по лівій і правій стороні прорізи на грудях, рукавах, по швах і подолу. Фундаментальним кольором вишивки був червоний, а обриси оформлялися чорними нитками. У вишивці траплялися жовтий, зелений, та, рідше - темно-синій колір. Вишивка на грудях виконувалася у формі розеток і ромбів.

Складний асиметричний мотив вишивки був присутній на сорочках жінок, які перебувають у шлюбі. Поділ був вишитий скромно і ритмічно – на ньому чергувалися смуги різного розміру, геометричні візерунки та нашивки.

Набедренники носили в будні і свята. При їх виготовленні використовували нитки з шовку і вовни, вишивали фігури, що нагадують дерева, листя, квіти, використовували нашивки. Набедренники прикрашали бахромою коричневого (або синього) кольору, яка надавала жвавість костюма під час руху.

Костюм дівчини виглядав скромно, в ньому було трохи вишивки на сорочці були відсутні нагрудні візерунки (кеске), нарукавні візерунки і наплічники. Вважалося, що непоказне, але охайне вбрання сильніше відтіняє красу і чарівність молодої жінки.

Головні убори - сурпан, масмак, хушпу, пус тутри, одягали жінки у шлюбі. Головний убір молодої жінки, називався тухья.

Дитячий

В дитячому костюмі були відсутні статусне оздоблення і розкішна вишивка. Сорочки були простими, з бавовняної або лляної тканини, штани для маленьких дітей шили з вирізом, штани для старших дітей - без вирізу. Також шили сукні та кожухи.

Ошатна одяг дівчаток була простою, вона декорувалася готової тасьмою, пришивали на поділ, або простим візерунком. На голову надягали прості прикраси з намистин і тасьми. Дівчатка старшого віку могли носити розшите прикраса з бісером (сара), крепившееся до пояса ззаду.

Воріт сорочки хлопчика прикрашали однотонним орнаментом.

Чоловічий

Чоловічий костюм включав в себе сорочку кепе, штани (йем), чоботи, валянки, капелюх і шапку. Він був набагато скромніше прикрашений вишивкою, ніж жіноче, але декор був холодною. Знаки неба на плечах, вогню на грудях підкреслювали мужність і значимість.

Халат з домотканої тканини білого кольору називався шупар. На ньому вишивали знаки вогню і використовували шовкові нашивки. Вишивка розташовувалася на грудях, плечах, спині, рукавах, подолу, але орнамент практично не копіював орнамент жіночого костюма. Фігури вишивки зображували коней, рослини, людські руки. Особлива увага приділялася наспинним колоритними візерунками, а на рукаві вишивали знак межі світів.

Чоловічий костюм доповнювався суконними капелюхами з полями, хутряними шапками селектив. Вишивка на них переважно зображала сонце і зірки.

Молоді хлопці носили хустку на плечах, як символ того, що наречена обрана і скоро відбудеться весілля. Дівчина прикладала всі свої вміння до виготовлення хустки і передавала його хлопцеві, приймаючи пропозицію про заміжжя. Хустка наречений одягав під час весілля.

Краса весільного вбрання

Вбрання нареченої розшивалася бісером, мушлями та монетами у вигляді геометричних візерунків, особливо багато прикрашалася шапочка.

були прикрашені Вишивкою сорочка нареченої, фартух і верхній одяг. Наречена одягала кільця, браслети, шийні, нагрудні і поясні підвіски, гаманець і невелике дзеркало. Всі вбрання мало вага близько 15 кг

Важливою деталлю весільного костюма було велике біле покривало – перкенчек, прикрашене вишивкою по краях. Майбутня дружина на весіллі якийсь час перебувала під ним, а потім перкенчек знімали і наречену переодягали в наряд заміжньої жінки.

Наречений одягався в розшиту сорочку і каптан, широкий синій (або зелений) пояс, чоботи, рукавички, хутряну шапку з монетою на лобі.

Аксесуари, взуття

Жіночий костюм включав в себе шийні, наплічні, нагрудні і поясні прикраси. Коли-то вони мали функції оберегів і талісманів, але з часом стали просто позначати вік і соціальний статус власниці. Наприклад, чим важче і різноманітніше була розшивання хушпу, тим заможніший вважалася власниця.

Представниці прекрасної статі мали срібне прикраса з бісером (шулкеме). Жінки прикрашали себе нагрудником ама, різновидом якого був нагрудник пус хысе (з частиною, що розташовується на спині).

Також носили декороване сріблом і бісером прикраса через плече тевет. Жінки доповнювали їм весільні шати, а дівчата - святковий образ. Прикрасою дівчат було намисто ука з основою з полотна або шкіри, розшитій бісером, намистом і монетами.

Оздоблення заміжньої жінки - намисто суха – складалося з густої сітки бус різної величини, і нашитих монеток.

У звичайному житті вирьялы носили личаки, плетені з липового лика (сапата) з чорними онучами, а анатри - з білими панчохами (тала чалха). В свята одягали чоботи зі шкіри або черевики, а в вирьялы - високі чоботи, що укладаються в гармошку. У 1900 р. для жінок почали виробляти високі черевики зі шкіри на шнурівці. В якості зимового взуття використовувалися валянки.

Сучасні моделі

На початку ХХ ст. з-за масового виробництва одягу національний костюм відійшов на другий план. Але в селах костюм зберіг актуальність і на сьогоднішній день як вбрання для проведення свят та обрядів. Він активно використовується в концертній діяльності як одяг для виступів фольклорних колективів.

У наші дні модельєри при створенні одягу не копіюють традиційний костюм, а використовують асоціативні образи і його елементи, намагаючись виконати деталі традиційних візерунків, і передати цінність ручної роботи при створенні костюма.

Коментарі

Схожі статті


Башкирська національний костюм

Башкирська національний костюм

Трохи історії Особливості Опис різновидів Аксесуари та прикраси Взуття Краса весільного

Марійський національний костюм

Марійський національний костюм

Трохи історії Особливості Кольори і відтінки Тканини і крій Різновиди Аксесуари та взуття

Молдавський національний костюм

Молдавський національний костюм

Трохи історії Традиційний етнічний костюм складається століттями, і кожна деталь в ньому має

Азербайджанський національний костюм

Азербайджанський національний костюм

Трохи історії Особливості Кольори і відтінки Тканини і крій Різновиди Аксесуари та взуття

Чеський національний костюм

Чеський національний костюм

Трохи історії Особливості Опис наряду Для чоловіків Для жінок Сучасні моделі

Білоруський національний костюм

Білоруський національний костюм

Трохи історії Особливості Кольори і відтінки Тканини Крій та декоративні шви Аксесуари та