Етикет і етика спору

Рано чи пізно будь-якій людині доводиться вступати в суперечку, відстоюючи свою точку зору і спростування позиції інших людей. Важливо вміти виконати тонку грань між енергійної дискусією і конфліктною поведінкою. Крім того, ввічливий і культурний чоловік зобов'язаний уникати навіть найменшого натяку на маніпуляцію або нечесний прийом.

Як правильно сперечатися

Сучасний етикет регламентує і підготовлені, і випадково виникли (незаплановані) спори. Ключовими правилами для кожного з сперечаються є певні норми:

  • Не можна ухилятися від первісної теми. Якщо розмова переходить на обговорення іншої проблеми, навіть дуже близькою, зверніть на це увагу.
  • Відразу позначте ті позиції, за якими ви згодні з опонентом. Вкажіть на те, чого ви не приймете ні в якому разі, від яких принципів не збираєтеся відступати. Це допоможе уникнути непорозумінь і багатьох гострих моментів.
  • Пристосуйте свою промову і аргументацію під рівень іншого учасника і аудиторії, не намагайтеся за допомогою складних термінів або невідомих більшості слів продемонструвати свою перевагу.
  • Етика спору, безумовно, забороняє підміняти поняття або вкладати в них інший зміст.
  • Вводьте нові аргументи по одному, не намагайтеся відразу обрушити на іншу сторону цілу «лавину» доводів.

Як не виставити себе в негативному світлі

Справжня культура полеміки передбачає, що сперечаються визнають помилки, на які вказує їм аудиторія або навіть принциповий опонент.

Не дотримуючись це умова, ви різко знижує продуктивність дискусії, провокуючи іншу сторону на конфлікт.

Кожен висловлена кимось з учасників довід потрібно уважно розглядати, а не просто відкидати з причини своєї незгоди, антипатії до мовця або етичних переконань.

Аргументація і доказ

Цей момент особливо важливий, адже по тому, як людина аргументує свою позицію і протистоїть думку інших, відразу можна зрозуміти:

  • наскільки великі його знання в цілому і по обговорюваній темі;
  • вдається йому дотриматися кордон, що відокремлює просту переконаність і напористість від грубості;
  • може чи виступаючий формулювати свою позицію коректно, нікого не ображаючи навіть у завуальованій формі;
  • висловлюється думка чітко, або мовець сам не представляє глибини предмета обговорення і не може повноцінно донести свої тези.

У будь-якому випадку, будь то ділова бесіда, академічний диспут, дискусія на телебаченні або спір з членами сім'ї, бажано використовувати прості і точно сформульовані думки. Так супротивника в суперечці буде складніше повернути їх у вигідну для себе сторону або переключити обговорення на іншу тему.

Не кажіть того, чого не впевнені на 100%, навіть якщо вам дуже потрібні аргументи в захист слабкої позиції. В крайньому випадку, відразу уточнюйте, що висуваєте тільки думка, припущення або не до кінця перевірену інформацію.

Правила ведення спору передбачають, крім іншого, що спочатку повинні бути спростовані (або частково прийняті) висловлювання опонента, і лише потім можна розвивати власну думку. Один або два виразних і сильних доводу дозволять перемогти в суперечці вірніше, ніж десяток тьмяного доказів, половина яких до того ж мало що скаже навіть фахівцям, не поглиблюється в розбір дискусії.

Якщо пропонується рішення, яке вам не подобається, необхідно спочатку акцентувати увагу на його переваги та сильні сторони. Тільки потім можна вказувати на вразливі місця і негативні наслідки.

Так ви зменшите ризик того, що ваша позиція буде сприйнята як надмірно критична.

Деякі секрети «чорної риторики» і маніпуляції в суперечці дивіться у відеоролику нижче.

Коментарі

Схожі статті


Важливі правила поведінки у конфліктній ситуації

Важливі правила поведінки у конфліктній ситуації

З-за зайвої запальності і дратівливості нерідко не вдається вирішити конфлікт мирним шляхом. Однак

Правила мережевого етикету: норми поведінки

Правила мережевого етикету: норми поведінки

Люди дотримувалися правил етикету задовго до появи комп'ютерів. Норми поведінки допомагають

Етикет і культура поведінки ділової людини

Етикет і культура поведінки ділової людини

Культура поведінки і спілкування – це найважливіша складова ділових відносин. Етикет ділової людини

Діловий етикет: основні правила поведінки

Діловий етикет: основні правила поведінки

Кожній людині важливо знати основні принципи етикету при спілкуванні з людьми. Це необхідно для

Основні принципи і правила ділового етикету

Основні принципи і правила ділового етикету

Якщо ви хочете чудово виглядати в діловому середовищі, то вам необхідно знати основні правила і

Культура поведінки: важливі правила і етикет у суспільстві

Культура поведінки: важливі правила і етикет у суспільстві

Те, як людина веде себе в суспільстві, як він взаємодіє зі знайомими і незнайомими людьми, говорить