Як навчитися спілкуватися з людьми?


З появою людства виникла величезна потреба в спілкуванні. Навіть в давнину без нього було неможливо застерегти одноплемінника, висловити свою симпатію жінці, навчити дітей виживати і полює, передаючи їм свої знання та вміння. Сьогодні ми маємо чітку систему символів, за допомогою яких можемо сказати абсолютно все, що думаємо. Але навіть в сучасному суспільстві деякі люди відчувають труднощі в спілкуванні і не завжди знають, як їх подолати.

Особливості

З самого народження ми починаємо вчити мову, на якому згодом розмовляємо все життя. Однак уміння вимовляти звуки в правильній послідовності не говорить про те, що ми володіємо мистецтвом спілкування, це можна порівняти з звукоподражанием. Говорить людина тоді, коли в його словах є сенс, коли вони вживаються з якимось значенням в конкретній ситуації.

По мірі дорослішання людині доводиться спілкуватися все більше. Від цього залежить його успішна соціалізація в дитячому саду, можливість «прижитися» в школі, ступінь успішності в університеті та на роботі. Спілкуючись з однолітками, важливо намагатися стати для них цікавим співрозмовником, вміти привернути до себе уваги. Дорослі повинні бачити в вас гідного опонента, людину, з якою приємно мати справу.

Але бути досить цікавим для всіх складно, а для деяких ця мета може бути практично недосяжною. Виділяють кілька факторів, які заважають людям повноцінно спілкуватися:

  • Особисті комплекси і невпевненість в собі. В цьому випадку людина просто не вірить, що може когось зацікавити бесідою, не наважується висловлювати свої думки та ідеї.
  • Протилежне явище – завищена самооцінка. Такі люди ставлять себе вище інших. Оточуючі не розуміють їх і не прагнуть йти з ними на контакт.
  • Активне використання соціальних мереж. Онлайн спілкування може викликати страх перед реальними зустрічами, невпевненість у собі.
  • Погане інтелектуальний розвиток. Невеликий набір знань звужує коло тем, на які може спілкуватися людина, бо з ним швидко стає нудно.

Роль спілкування

Спілкування завжди відігравала в житті людини важливу роль. Як тільки люди навчилися контактувати один з одним, стало важливим вміння правильно побудувати діалог, порадувати того, хто подобається, навіть словесно покарати кривдника. У житті людини є так багато різноманітних факторів, які потрібно вміти контролювати і підпорядковувати собі, що без навичок правильного спілкування може нічого не вийти. Крім того, наслідки невміння вести діалог навіть можуть негативно позначитися на вашому житті.

Успішність у школі або університеті пояснюється не тільки приємним зовнішнім виглядом. В більшості своїй «популярні» люди вміють спілкуватися, утримуючи увагу на своїй особистості. У роботі і в особистому житті мова також важлива.

На роботі вас можуть не підвищувати у посаді, навіть якщо ви цього варті просто унаслідок того, що у вас не виходить успішно налагоджувати контакти і вести ділові переговори. У сімейному житті вам теж не вдасться уникнути проблем, якщо ви не навчитеся знаходити спільну мову з партнером. Якщо у вас не буде спільних тем для розмови, або ви не зможете вирішувати спірні ситуації і знаходити компроміс, відносини можуть «дати тріщину».

Все сучасне суспільство базується на вмінні правильно будувати мова й контактувати з оточуючими. Відомі політики, діячі науки і мистецтва не були б так знамениті, якщо б не могли одним своїм словом підпорядкувати увагу великої кількості людей.

Тому якщо ви хочете бути успішним і щасливим, важливо вчитися спілкуватися з людьми, виправляти свої мовні недоліки і вдосконалюватися в цій сфері.

Способи досягнення ефективності

У сучасному суспільстві вміння правильно вести бесіду є важливим аспектом. В процесі спілкування відбувається сприйняття співрозмовниками один одного, обмін інформацією, особисте та ділове взаємодія, пошук рішень.

Якщо ви не отримали ораторських навичок від природи, не варто вішати ніс» і здаватися. Вміння красиво говорити і домагатися в розмові потрібних результатів можна навчитися самостійно. Головне – знати, що для цього потрібно. Для ефективного спілкування важливо розкласти процес комунікації на складові і конкретно опрацювати кожну з них:

  • Придбання впевненості в собі – важливий момент. Насамперед, щоб навчитися нормально спілкуватися, вам необхідно почати поважати себе. Ви повинні впевнено висловлювати свої думки, навіть якщо вони хибні, адже ваша точка зору має право на існування. Вашому опонентові буде зрозуміло, що з вами треба зважати, що ваші судження мають сенс, і до них можна прислухатися.
  • Намагайтеся впоратися зі страхом. Багато невпевнені в собі люди ведуть себе в діалозі пасивно. Вони бояться задавати питання, цікавитися чим-небудь, висловлювати свою думку, щоб не обрушити на себе обурення інших. Вони бояться засуджують поглядів, можливих неприємних коментарів на свою адресу. Не бійтеся вести розмову так, як вам зручно, запитуйте про все, що вас цікавить.
  • Ставтеся до співрозмовника, шанобливо і тактовно. Не перебивайте співрозмовника, дайте йому можливість повністю висловитися, навіть якщо ви не згодні з його доводами. Тільки потім спокійно висловіть свою думку.
  • Намагайтеся не відволікатися на сторонні теми. Вміння красиво і грамотно викладати свої думки, при цьому кажучи по суті, дозволить вам швидко заслужити повагу в суспільстві.
  • Необхідно вміти викликати довіру співрозмовника. Для досягнення цієї мети потрібно зовсім небагато – просто дивитися в очі партнеру. Завдяки зоровому контакту можна легко встановити зв'язок. Якщо людина опускає або ховає погляд, його поведінка не завжди сприймається як ознака сорому. Частіше це розцінюють як нещирість або навіть брехня. Така розмова нічого доброго вам не принесе.
  • Важливо показувати непідробний інтерес до співрозмовника. Під час розмови з малознайомою людиною потрібно дати йому можливість розповісти про себе, висловити свої думки. Не говоріть багато. Монолог може швидко втомити людини, і він навряд чи захоче розмовляти з вами знову. Вам необхідно зробити так, щоб людина відчувала себе у вашій компанії невимушено. Інтерес до бесіди має бути обопільним. Не забувайте використовувати ім'я вашого опонента. Цей нюанс також покаже ваш інтерес до нього.
  • Також важливо вміти ставити правильні питання. Особливо це необхідно, якщо ви тільки знайомитеся з людиною і хочете дізнатися про нього більше. Мистецтво правильної постановки питань дає можливість отримувати повноцінні розгорнуті відповіді замість стриманого «так» або «ні». Так ви зможете зробити бесіду легкою і цікавою, дозволивши співрозмовнику почувати себе у вашому суспільстві впевнено й вільно.
  • Використання знань і ерудиції – не менш важливий момент. Людині, що володіє великим запасом знань, буває легше почати і підтримати будь-яку розмову. Спілкування з такими людьми приносить масу позитивних емоцій всіх співрозмовникам.

Як бути цікавим?

Якщо ви бажаєте брати активну участь в дискусіях, а іноді навіть ставати ініціатором розмови, важливо вміти розташовувати до себе людей, бути цікавим для оточуючих. Правильно обрана тема – вже половина успіху. Якщо ви заздалегідь підготуйтеся до розмови, прочитайте якомога більше інформації з цього питання, то будете добре в ньому орієнтуватися і завжди знайдете, що сказати. Важливо лише видавати інформацію порційно і в потрібні моменти, інакше спілкування буде схожим на доповідь.

Щоб тема розмови була цікавою і зручною для всіх, важливо уточнити, чи не заперечує хтось проти даної бесіди, і лише потім починати активну дискусію. Небажання когось із групи спілкуватися може показати слабкі знання в даному питанні або більшу невпевненість у собі. Якщо ж людина не протестує, але і не приймає участі в спілкуванні, потрібно залучати його в розмову, питати його думку. Поступово людина знайде упевненість і стане учасником бесіди.

Не бійтеся спілкуватися з людьми різних професій, інтересів, соціального стану. З часом ви навчитеся адаптуватися до будь-якого розмови і правильно «подавати» себе в суспільстві.

Спілкування в колективі

Для того щоб спілкування у колективі було приємним і легким, важливо врахувати всього два основних фактори. Найголовніше – знайти індивідуальний підхід до кожного учасника колективу або конкретної бесіди. Якщо ви спілкуєтеся з новими для себе людьми, постарайтеся перекинутися загальними фразами з кожним учасником розмови, щоб скласти думку про ньому, визначити тип його темпераменту, дізнатися про особливості характеру.

Займаючись побудовою правильного спілкування в колективі, важливо спілкуватися з кожним його рівні (крім вищих за посадою людей). Усі члени колективу повинні відчувати себе потрібними і шанованими. Тільки тоді процес комунікації буде приємним та успішним.

Другий момент – вміння слухати. Говорити ми вміємо з самого дитинства, але мистецтво уважного ставлення до співрозмовника є набагато більш важливим. Це необхідно для того, щоб розмова була цікавим, інформативним і приємним для всіх його учасників. Не перебивайте оповідача. Так ви справите враження некультурну людину. Крім того, ваше втручання може збити мовця з думки. Поважайте всіх учасників розмови, і до вас будуть ставитися також.

Діалог з протилежною статтю

Знайомство з людиною протилежної статі вимагає особливих навичок. Навіть володіючи упевненістю в собі і позитивним комунікаційним досвідом зі своїми однолітками, почати спілкування з представником протилежної статі буває непросто. Щоб знайомство стало приємним для обох сторін важливо дотримуватися деяких порад:

  • Будьте природні. Не намагайтеся постійно жартувати або бути надмірно серйозним. Якщо ви хочете справити хороше враження, будьте собою. Саме щирість допоможе привернути до вас увагу, а потім і підкорити вашу майбутню другу половинку. Тільки так ви зможете зробити спілкування живим і захоплюючим.
  • Починаючи розмову, стежте не тільки за лексикою, але й за коректністю гумору і порушуються у розмові тим. Недоречні жарти та дуже особисті запитання можуть не тільки не зацікавити людину, але навіть відштовхнути його.
  • При першому знайомстві дотримуйтесь дистанцію, поважайте особистий простір. Не варто обіймати представника протилежно підлоги без його згоди. На початку взаємодії краще зробити наголос саме на побудову діалогу.
  • При першому контакті важливо часто дивитися співрозмовнику в очі і щиро посміхатися. Це покаже вашу відкритість, зацікавленість і симпатію до людини. Лише так у вас вийде приємна розмова, яка зможе в подальшому перерости у щось більше.

Процес комунікації з різними людьми

У процесі щоденного спілкування ми стикаємося з величезною кількістю людей. Різні характери, виховання, соціальне становище, вік і багато інші нюанси впливають на процес спілкування з конкретною людиною. Необхідно вчитися застосовувати індивідуальний підхід до різним співрозмовникам, інакше ви можете виявитися в неприємній ситуації.

Кожна людина – це унікальна особистість, і з цим потрібно рахуватися. Якщо ви з ким не згодні, не варто відразу його критикувати. Спокійно висловіть свою точку зору і спробуйте знайти компроміс.

Якщо фрази або жарти співрозмовника вас дратують, краще переведіть спілкування в інше русло, так ви зможете уникнути конфлікту. Якщо ж ви почнете відкрито робити зауваження, ви можете спровокувати скандал.

Спілкуючись з одними людьми, не варто обговорювати інших. По-перше, ваші слова можуть рано чи пізно «дійти» до об'єкта вашої розмови. По-друге, репутація людини, яка всіх обговорює і критикує, не принесе вам популярності. Навпаки, ви відштовхнете від себе людей. Мало хто захоче відкрито спілкуватися з такою неприємною особою.

Щоб вибудувати діалог з будь-яким співрозмовником, важливо поставитися до нього з повагою, спробувати зрозуміти особливості його характеру, вибрати теми, що цікавлять обидві сторони діалогу. Перш ніж запекло вступати в дискусію з незнайомою людиною, варто перевірити «грунт», поговорити про щось нейтральне.

Як перестати боятися?

Часто невпевнені в собі люди бояться почати спілкування з кимось незнайомим. Таким особистостям буває складно знайти друзів, почати романтичні відносини. У розмові вони бояться проявляти ініціативу, адже для них є неприйнятним засудження їх точки зору, ризик почути глузування на свою адресу.

Подібна боязнь часто пов'язана з подіями, що відбулися в дитинстві або підлітковому віці. У ці періоди психіка людини ще нестійка, і їй легко завдати непоправного удару.

Якщо ви соромитеся починати розмову або брати активну участь у дискусіях і не можете самостійно впоратися з цим, спробуйте спеціальні вправи. Вони допоможуть вам розслабитися і відчути впевненість в собі.

Якщо ж ви не можете впоратися з проблемою навіть таким способом, вам варто звернутися до психолога. Професійна допомога в даному випадку буде кращим рішенням.

Поради та рекомендації

Щоб спілкування з вами було цікавим і приємним, не забувайте про основні моменти:

  • будьте тактовні і ввічливі, шанобливо ставитися до співрозмовника;
  • ретельно підбирайте слова та інтонацію для розмови, щоб нікого не образити;
  • не варто недооцінювати роль жестів, за ним багато «читають» ваш настрій і ставлення до бесіди;
  • будьте уважні до людей, і вони дадуть відповідь вам тим же.

Корисні рекомендації по комунікативним навичкам ви дізнаєтесь із наступного відео.


Коментарі

Схожі статті


Манери спілкування: як зробити свою промову грамотної і красивою?

Манери спілкування: як зробити свою промову грамотної і

Людини характеризує не тільки його зовнішній вигляд, але і вміння триматися в суспільстві. Особливо

Вишукані манери і правила пристойності

Вишукані манери і правила пристойності

Кожен день ми спілкуємося з величезною кількістю людей. Багато в чому від нашої поведінки залежить

Правила спілкування з людьми

Правила спілкування з людьми

Кожна людина постійно перебуває у контакті з оточуючими. Для того щоб спілкування між людьми було

Правила ведення бесіди

Правила ведення бесіди

Ведення діалогу – це справжнє мистецтво, якому необхідно навчитися. Так було в усі попередні часи,

Правила мережевого етикету: норми поведінки

Правила мережевого етикету: норми поведінки

Люди дотримувалися правил етикету задовго до появи комп'ютерів. Норми поведінки допомагають

Мовний етикет: тонкощі культури спілкування

Мовний етикет: тонкощі культури спілкування

В будь-якому місці, де б не знаходилася людина, завжди прийнято ввічливо звертатися до